Manises, candidata a Ciutat Creativa de la UNESCO 2021

La Comissió Nacional Espanyola de Cooperació amb l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO), pertanyent al Ministeri Espanyol d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació, ha seleccionat Manises per a representar Espanya en la convocatòria de Ciutats Creatives de la UNESCO 2021.

En l’elecció, ha jugat un paper clau l’equip de Turisme i Patrimoni del Centre d’Investigació Arquitectura, Patrimoni i Gestió per al Desenvolupament Sostenible de la Universitat Politècnica de València (UPV), responsable de la realització del dossier de la candidatura.

manises-ciudad-creativa-ceramica-version-divulgativa

El grup de treball de recerca, encapçalat per María José Viñals en la UPV, compta amb la participació de Lola Teruel, experta en gestió turística del patrimoni del Campus de Gandia, que treballa conjuntament amb Laura Gilabert i Anna SanasaryanEl mateix equip que va redactar el dossier de la candidatura de Llíria en la categoria de Música, en la convocatòria del 2019, i que va aconseguir la seua adhesió a la Xarxa UNESCO de les Ciutats Creatives.

CANDIDATA NACIONAL EN ARTESANIA I ARTS

En aquest cas, Manises es postula com a candidata a l’accés a la Xarxa en el camp de l’Artesania i Arts Populars, i el fa, en paraula de Viñals, “com a conseqüència del valor actual de la seua producció ceràmica artesanal, l’origen de la qual es remunta a fa més de 700 anys, i que es caracteritza, entre altres aspectes, per l’ús de la tècnica del reflex metàl·lic d’inspiració islàmica”.

Per part seua, per a Lola Teruel “ingressar en aquesta prestigiosa xarxa internacional suposa una forma de reconeixement, tant de la tècnica artística com de la ciutat en el seu conjunt, fet que obrirà noves vies estratègiques i interessants per al seu desenvolupament turístic”.

XARXA DE CIUTATS CREATIVES DE LA UNESCO

La Xarxa de Ciutats Creatives de la UNESCO naix en 2004 com a conseqüència de l’experiència de l’Aliança Global per a la Diversitat Cultural en 2002, i ho fa amb l’objectiu d’incentivar la cooperació internacional entre ciutats que inverteixen en creativitat, considerada com a motor de desenvolupament urbà sostenible, i també en cultura i inclusió social. Aquesta Xarxa s’estructura al voltant de 7 camps creatius: Literatura, Cinema, Música, Artesania i Arts Populars, Disseny, Gastronomia i Art Digital.

La convocatòria de la UNESCO té lloc cada dos anys i permet a cada país presentar dues candidatures de diferent categoria, després d’haver realitzat una selecció de totes les rebudes en la Comissió Nacional de cada país. En aquest cas, al costat de Manises, l’altra candidatura seleccionada ha sigut la de Las Palmas de Gran Canaria en la categoria de Música. Haurem d’esperar a octubre per a conèixer el llistat de ciutats triades en totes les categories.

EXPOSICIÓ: RECORREGUT PER LES CIUTATS CREATIVES DE LA UNESCO

Des del dia 10 de setembre fins al 20 d’octubre, la Casa de la Cultura de Manises acull en el seu claustre l’exposició Recorregut per les Ciutats Creatives de la UNESCO, on es dóna a conèixer a través d’una sèrie de pòsters la creativitat artesanal i artística de les ciutats que ja pertanyen a la xarxa.

Aquesta exposició està organitzada per l’Ajuntament de Manises i les comissàries són María José Viñals, Anna Sanasaryan i Lola Teruel.

Font: Carlos Ayats Pérez, Àrea de Comunicació UPV