Escape Rooms per a experimentar en les aules

Un projecte internacional en el qual ha participat la professora i investigadora del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), Sandra Martorell, ha desenvolupat escape rooms educatius per a implementar-los a les aules.

En primer lloc, explicarem què és una escape room. Segur n’heu realitzat algun. Per tota la Comunitat Valenciana i en general a Espanya hi ha moltes empreses que mostren aquest tipus de desafiaments. Els escape rooms són una forma d’entreteniment on un grup de persones ha d’aconseguir un objectiu determinat, quasi sempre és descobrir una endevinalla o intentar escapar d’una habitació. Tot això amb un temps limitat. Sandra Martorell afirma que -“existeix un interès creixent en el seu ús pedagògic, ja que generen gran motivació per a la resolució de problemes, contribueixen a desenvolupar el pensament lateral, incentiven la col·laboració i permeten que les persones participants aprenguen mitjançant l’exploració i l’experimentació.”

D’aquesta forma apareix School Break. Projecte internacional Erasmus +. En el projecte participen diverses  investigadores i investigadors en els equips de diverses  institucions europees: Pädagogische Hochschule Freiburg, Durham University, Archivio della Memoria, Limerick Institute of Technology, la Universitat Oberta de Catalunya i The University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland.

El projecte cerca una millora en l’aprenentatge, les habilitats comunicatives, la creativitat, la presa de decisions i la resolució de problemes, però fent aquestes tasques d’una forma diferent, i lúdica que fomente l’interès de l’alumnat.

Sandra Martorell forma part de l’equip de treball d’Espanya, on assenyala- “hem creat diversos escape rooms al voltant de tres temàtiques diferents: les migracions, el moviment LGTBIQ+ i la creativitat. Considerem que són temes molt candents i de gran importància en el segle XXI i que, en canvi, no tenen l’espai en el currículum escolar que mereixen, el qual està més enfocat a altres matèries. Urgeix parlar d’aquests temes, encara que no siguen com les matemàtiques o les ciències naturals, perquè són necessaris per a créixer en el respecte i en valors.” Per aquest motiu, els escape rooms estan destinats a joves entre 12 i 18 anys, considerades unes edats crítiques a l’hora d’aprendre i adquirir determinats coneixements i valors.

I no solament és possible utilitzar-los en primària, secundària i batxiller, també es podria utilitzar en la Universitat. Es pot veure un exemple en el LabEscape, una sala temàtica de física quàntica, dirigida pel Departament de Física de la Universitat d’Illinois

Però, en què consisteixen aquests jocs?

Convé indicar que el seu nom tècnic no seria “escape room” sinó breakouts, ja que en realitat no hi ha com a tal una sala física de la qual escapar, sinó que es plantegen com a jocs de taula la finalitat dels quals és obrir una caixa tancada amb diversos cadenats.

En la fase de disseny de les diferents proves, una cosa fonamental, més enllà de les endevinalles, és la narrativa entorn de la qual gira el joc, així com fer partícip l’alumnat de la història, que no la vegen com a aliena, sinó que a l’hora de redactar les proves les plantegem com si elles i ells foren els protagonistes, de manera que el problema els afecta directament, involucrar-los.

Finalment, Sandra Martorell destaca que s’han creat tant versions físiques com online dels breakouts, que s’acompanyen d’una guia amb tota la informació, perquè qualsevol professora o professor puga implementar-los en les seues classes. En aquesta guia per al professorat a més de les proves es treballa el tema, ja que no n’hi ha prou amb jugar, sinó que després del joc convé entaular una conversa amb l’alumnat, amb la finalitat de tancar la sessió des d’un punt de vista lúdic, educatiu i crític.

A més dels breakouts desenvolupats per l’equip espanyol, també estan els dels equips dels altres països. En total, més d’una vintena per a diferents franges d’edat, i en idiomes com l’espanyol, català, anglès, italià, francès i alemany, per la qual cosa pot ser també una bona opció per a les assignatures d’idiomes.

Per a més informació es pot consultar la pàgina web del projecte: http://www.school-break.eu/escape-rooms

Judit Férez Bautista

Doctoranda de la Universitat Politècnica de València