Jornada de presentació de resultats GOINNOWATER

El dimecres 16 de juny va tindre lloc la jornada de presentació dels resultats del Projecte GOINNOWATER. La sessió, que es va desenvolupar en format híbrid, va tenir com a objecte donar a conèixer als membres de la comunitat universitària, científica i empresarial, les principals conclusions obtingudes després de més de dos anys de col·laboració.

Per a això, la jornada es va estructurar en tres parts. En la primera d’elles, es van exposar els resultats derivats del sistema de gestió integral del reg implementat per la Comunitat de Regants Foia del Pou, les recomanacions dels indicadors d’eficiència del reg i els resultats dels grups focals desenvolupats amb els comuners. Així mateix, es plantejaren les qüestions operatives i legals que cal tenir en compte en l’intercanvi de dades agrícoles entre comunitats de regants i cooperatives.

En la segona part de la sessió, es van resumir els avanços d’altres tres Grups GO CITRICS, GO FRUITCARE i de GO Adaptació al canvi climàtic en fruiters d’os, que comparteixen objectius, temàtica o cultius de referència amb GOINNOWATER.

La ponència final de la jornada va tractar sobre la situació actual i les tendències en sensors i sistemes de IdC per a reg en agricultura de precisió, impartida per Lorena Parra, experta en sensors del Campus de Gandia.

GOINNOWATER

Cal recordar que, el Projecte GOINNOWATER, en marxa des de l’any 2019, és una iniciativa de transferència d’innovació cofinançada pel Fons Europeu Agrari de Desenvolupament Rural (FEADER) i el Govern d’Espanya, dins del Programa Nacional de Desenvolupament Rural (PNRD), en el qual participen -a més de la Universitat Politècnica de València (UPV) participació que dirigeix Bernat Roig del Campus de Gandia, i la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH)- la Comunitat de Regants Foia del Pou, Cooperatives Agro-alimentàries de la Comunitat Valenciana i Moval Agroingeniería S.L.

Aquest projecte, que té com a finalitat augmentar la productivitat dels cultius a través de la millora de la gestió de l’aigua de reg i de l’energia consumida, impulsa el desenvolupament d’un programa que mesura l’eficiència de l’ús de l’aigua i de l’energia, aplicant tècniques d’avaluació comparativa per a la millora de la productivitat, la rendibilitat i la sostenibilitat de les explotacions fruiteres en regadiu.

SELECCIÓ D’INDICADORS PER A MESURAR L’EFICÀCIA  EN L’ÚS D’AIGUA DE REG

Els últims resultats d’investigació publicats pel projecte se centren en l’aplicació d’un nou enfocament multicriteri basat en la tècnica del procés analític jeràrquic (AHP per les seues sigles en anglès) i la participació d’experts per a avaluar l’eficiència de l’ús de l’aigua de reg en horts de cítrics, amb l’objectiu final d’ajudar les comunitats de regants en el procés de presa de decisions de reg.

La metodologia inclou un procés de selecció d’indicadors adaptat al cas particular dels cítrics de regadiu en l’àrea mediterrània d’Espanya. Els resultats obtinguts en una anàlisi preliminar mostren un alt rang de variabilitat entre parcel·les en els principals indicadors. S’han analitzat les raons i s’ha vist que els agricultors a temps complet són més eficients que els agricultors a temps parcial, mentre que la grandària de la parcel·la no ha correlacionat amb els indicadors d’eficiència.

Més informació: Poveda-Bautista, R.; Roig-Merino, B.; Puerto, H.; Buitrago-Vera, J. Assessment of Irrigation Water Use Efficiency in Citrus Orchards Using AHP. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 5667. https://doi.org/10.3390/ijerph18115667

Font: Laida Frasquet, Periodista de l’Àrea de Comunicació