Impacte del COVID-19 en la indústria del turisme

El món està capgirat. Estàvem confiats en els nostres treballs, amb la llibertat de desplaçar-nos a qualsevol lloc i estar amb les nostres famílies i amics quan ens venia de gust, però ara tot això ha canviat arran de la pandèmia que estem vivint. El món s’ha parat, els viatges han acabat i el turisme ha deixat d’existir.

Com a turistes, el primer que ens envaeix  és la incertesa. Molta gent, pot ser que fins i tot nosaltres mateixos, tenia un viatge planificat que de sobte s’ha cancel·lat. Existeix incertesa sobre la recuperació dels diners pagats i sobre la fixació de noves dates. Algunes empreses turístiques faciliten la cancel·lació gratuïta de les reserves realitzades pels seus clients. Unes altres permeten sol·licitar un bo per l’import del servei no gaudit. Els transports s’han reduït a la mínima expressió i molts s’han oferit a transportar material sanitari o a cobrir desplaçaments als hospitals de forma gratuïta. Les agències de viatges han deixat pràcticament de tenir activitat. Els museus i exposicions han llançat en obert la possibilitat de realitzar visites virtuals. Molts congressos s’han cancel·lat o han canviat a la modalitat virtual. Els hotels s’han clausurat, encara que alguns, sobretot en les grans ciutats, s’han medicalitza per a atendre pacients o serveixen per a allotjar sanitaris. Els bars i restaurants han tirat el tancament excepte els que tenen servei a domicili, prestant alguns d’ells els seus serveis a col·lectius desfavorits.

Las xifres del sector turístic han sigut fins ara positives i amb tendència majoritàriament creixent abans de la pandèmia. Per exemple, al febrer de 2020 Espanya va ser visitada per 4,4 milions de turistes internacionals, un 1% més que al febrer de 2019 (Frontur, 2020); la despesa total dels turistes internacionals que van visitar destinacions espanyoles al febrer va augmentar en 1,2% respecte al mateix mes en 2019, augmentant també un 5,3% respecte al mateix període la despesa mitjà diària (Egatur, 2020). En termes globals, segons l’INE, l’aportació del turisme al PIB de 2018 equivaldria al 12,3% del total, un percentatge important sobre el global tenint en compte que aquest indicador arreplega tots els béns i serveis produïts a Espanya  en un determinat període. Quant a l’ocupació, World  & Travel Tourism Council (2019) va calcular un total de 2,8 milions d’ocupacions en el sector. Però ara totes aquestes xifres han canviat per complet en el nou entorn en què  ens movem.

Com afectarà aquesta pandèmia les empreses turístiques? No ho sabem. Según Exceltur (2020), el sector perdrà 55.000 milions d’euros a Espanya, això és, una reducció del PIB turístic del 32,4%, patint la Comunitat Valenciana encara una major reducció, del 33,6%. No obstant això, vista l’experiència de la crisi econòmica de 2008, amb la qual alguns comparen el que succeirà a nivell econòmic una vegada resolta la crisi sanitària, sabem que el turisme es va recuperar abans que altres sectors i que va aportar riquesa al país millorant els resultats en el PIB i en la creació d’ocupació (Compte Satèl·lit del Turisme, 2017). En qualsevol cas, la recuperació de l’activitat en el sector turístic i de l’economia en general dependrà fortament de les polítiques públiques fiscals (posposar o reduir impostos, per exemple) i de les accions encaminades a facilitar l’accés al crèdit per a no perdre liquiditat, entre altres.

L’escenari actual és excepcional i queda molt per saber, per estudiar, per analitzar. La professora Cristina Santandreu està tutoritzat juntament amb Lourdes Canós el Treball Final del Grau en Turisme, de l’estudiant Paula Ribes Noguera, titulat “Anàlisi de l’impacte de la COVID-19 en el turisme espanyol”. Esperem amb aquests resultats aportar un granet d’arena per a la comprensió del que està succeint. Desitgem que torne la llibertat i el turisme renasca més fort que mai. En aquesta situació extraordinària, una de les coses de les quals ens hem adonat és de com de  valuoses  són les experiències que vivim en viatjar, amb les quals hem de continuar somiant i a les quals no hem de renunciar.

Lourdes Canós Darós

Professora i investigadora del Departament d’Organització d’Empreses al Campus de Gandia