La ciència i la investigació en temps de la COVID-19

La investigació no es deté en temps de la pandèmia de COVID–19. La ciència és igual de necessària que sempre, però ara la seua activitat és urgent: per a detenir l’expansió de la malaltia, per a cercar el seu tractament, per a prevenir-la. Es planteja urgent, però molts dels processos com els assajos clínics de vacunes necessitaran el seu temps.

Des del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, com a entitat integrant del sistema públic d’investigació, realitzem la nostra xicoteta aportació per a millorar i comprendre la situació generada per l’alerta sanitària.

A més, personal investigador del Campus està preparant iniciatives per a presentar-les a convocatòries públiques competitives relacionades amb  la COVID-19, com l’equip en el qual treballa Jaime García Rupérez, amb experiència en l’aplicació de  la nanofotònica a malalties, com el càncer. L’equip de García Rupérez planteja utilitzar nanopartícules per a transportar medicaments de forma eficient al lloc de la infecció i facilitar el seu alliberament segons siga necessari.

Però la crisi de la COVID-19 no està tenint impacte solament en l’àmbit sanitari, està afectant tots els aspectes de la nostra vida i volem comprendre’l. Molts d’aquests canvis pot ser que passen a integrar-se en la nostra vida quotidiana, quan tot haja passat.

L’estudiant de Màster, Aline Garcia (cantautora i il·lustradora coneguda com Garmune) dirigida per la professora Marga Cabrera, està preparant un Treball Final de Màster sobre ‘Entreteniment en temps del COVID-19: concerts online en Instagram’. Les professores Marga Cabrera i Lola Teruel estan investigant sobre les visites virtuals a museus i la professora Cristina Santandreu està tutoritzant el Treball Final del Grau en Turisme de l’estudiant Paula Ribes Noguera, titulada “Anàlisi de l’impacte del COVID-19 en el turisme de la Comunitat Valenciana”.

Els nostres titulats i titulades també volen contribuir a millorar la realitat que estem vivint, com Nuria Mohedano, titulada en Turisme per la UPV que, a través de Travindy, va co-organitzar el 3 d’abril el webinar ‘Propostes per a tirar una mà des d’un turisme responsable’.

Des del Campus de Vera i Alcoi l’activitat relacionada amb la COVID-19 tampoc cessa: per exemple, des de l’Institut Matemàtic de Matemàtica Multidisciplinària de la UPV, estan realitzant una modelització que ens permeta comprendre el desenvolupament epidemiològic de la COVID-19; des del Campus d’Alcoi imprimeixen sense descans material de protecció en 3D, coordinats amb la xarxa Coronavirus Makers. Aquestes s’uneixen a moltes altres iniciatives, realitzades des de la UPV.

PAPER DE LA CIÈNCIA EN EL FUTUR

La ciència i l’ONU van advertir que una  pandèmia era inevitable, però no els vam escoltar: al gener de 2020 publicaven l’article ‘Els 13 desafiaments de la salut mundial en aquesta dècada’ en el qual s’alertava d’una pandèmia global, imminent i inevitable, d’un nou virus altament infecciós en l’aire’.

La ciència troba sovint dificultats per a ser escoltada, tal vegada perquè no té adscripció, no defensa cap ideologia. L’única finalitat de la ciència és generar coneixement. No és infal·lible. És objectiva, verificable i susceptible de demostrar-se que estava equivocada. Així avança.

Els seus resultats, a més, no són a curt termini. Necessita inversió constant. Ha demostrat ser rendible i els organismes internacionals assenyalen que té la resposta als reptes futurs de la humanitat (Informe de la UNESCO sobre la ciència, cap a 2030: resum executiu).

Font: http://uis.unesco.org/apps/visualisations/research-and-development-spending/#!lang=es

Servirà aquesta pandèmia perquè, com a societat, apostem seriosament en Investigació + Desenvolupament i Innovació en el futur? Des del Campus de Gandia així ho desitgem.

Projecte finançat per: