30 anys de disseny industrial en la UPV

Ja fa quasi trenta anys va començar a generar-se un grup d’investigació entorn del disseny en el Departament de Dibuix de la Universitat Politècnica de València. El final de la dècada dels vuitanta, la dècada del disseny espanyol, va suposar l’inici del disseny en la universitat espanyola amb la implantació de les llicenciatures en Belles arts i les especialitats en Disseny. La Facultat de Belles arts de Sant Carles  no va entrar en aquest panorama, i no va ser fins a la implantació de l’Enginyeria Tècnica en Disseny Industrial quan el Departament de Dibuix va començar a impartir docència d’aquella carrera. Va ser llavors quan, simultàniament a la docència, es va iniciar l’activitat investigadora en Disseny Industrial amb els catedràtics Manuel Lecuona i Gabriel Songel.

Javier Pastor, primer per la dreta, al costat d’altres dissenyadors en la inauguració de l’exposició «30 anys de disseny industrial en la UPV»

I amb aquesta premissa i aquest bagatge es presenta l’exposició “30 anys de disseny industrial en la UPV”disponible fins al dia 8 de setembre en el Centre Cultural Bancaixa (Plaza de Tetuan, 23, València) i que commemora la implantació de la docència de disseny industrial en aquesta institució. Un recorregut per la producció de les diferents promocions de dissenyadors formats al campus centrada en les seues tendències, processos i tecnologia.

La mostra, que es realitza coincidint amb el 50 aniversari de la creació de la Universitat Politècnica de València, repassa de forma retrospectiva les creacions de 26 dissenyadors, estudis i empreses que han desenvolupat el seu treball des dels anys 80 fins a l’actualitat. L’exposició presenta per primera vegada un relat continuat d’aquesta escola del disseny industrial amb una selecció de quasi un centenar de dissenys aplicats a sectors com el de mobiliari, puericultura, ceràmica, hàbitat, tèxtil, interiorisme, automoció, electrònica de consum, joguets, disseny social, medi ambient o esports.

És un autèntic orgull formar part d’aquesta exposició, al costat d’un ampli grup de companys i companyes, grans professionals del disseny industrial: Sandra Figuerola, Marisa Gallén, Manuel Bañó, Ana Mir, Marisa Llongo, Víctor Carrasco, Ramón Esteve, Nieves Contreras, Samuel García, Raúl Llagüerri, Pili Lidón, Javier Villar, Miguel Bartolomé, Tomás Morcillo, Paloma i Julián Escarpa.

TRAJECTÒRIA PROFESSIONAL

Com a becari vaig entrar a formar part de el Grup de Gestió d’Investigació del Disseny (IGD) de la UPV l’any 1993 i com a investigador forme part del grup des de l’any 2000. Durant aquests 19 anys he treballat en Gestió i Investigació del disseny, des del punt de vista estratègic, conjuntament amb el Catedràtic Manuel Lecuona López i, des d’una perspectiva operativa, he treballat amb diverses pimes valencianes i catalanes del sector de l’hàbitat (Gamamobel, Mobenia, Expormim, Poalgi, etc).

Bocetos de Javier Pastor

Disseny de Javier Pastor

L’any 2008, conjuntament amb Manuel Lecuona, iniciem la col·laboració entre l’IGD i Expormim, empresa de Moixent  amb més de 50 anys d’antiguitat. En aquesta localitat existeix un clúster empresarial els inicis del qual van ser l’artesania del vímet i el rotang. L’objectiu general va ser orientar l’empresa cap a la cultura del projecte a través de la gestió del disseny, com un valor capital en l’estructura de l’empresa.

Diseño de Javier Pastor

Durant aquests 19 anys he treballat com a consultor extern formant part del comitè de producte i comunicació d’Expormim  i he implementat estratègies de disseny de productes i comunicació. També he treballat com a director d’art, dissenyador industrial i dissenyador gràfic, sempre amb l’objectiu de posicionar l’empresa entre els referents del disseny mundial.

Aquesta col·laboració de més de 10 anys s’ha materialitzat en el posicionament de la marca Expormim en el sector premium d’empreses de disseny de l’hàbitat. En un període de crisi l’empresa ha sigut capaç de donar-li la volta a les seues xifres d’exportació. Actualment el seu balanç és de 70% exportació, 30% mercat nacional.

Javier Pastor

Professor de Comunicació Audiovisual del Campus de Gandia de la UPV