Associacions, universitat i ajuntaments es reuneixen per a treballar conjuntament pel Serpis

Associacions, universitat, ajuntaments i persones interessades en la conservació del riu Serpis es reuneixen el divendres 21 de setembre de 12.30h a 14.30h en el Saló de Graus del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), per a debatre sobre el present i futur del Serpis i com millorar la seua gestió, davant la previsió d’escassetat d’aigua.  L’assistència és lliure i gratuïta fins a completar aforament. Aquesta serà l’activitat que posa fi a la Setmana del Medi ambient en el Campus, organitzada per la Unitat de Medi Ambient de la UPV amb motiu del 50 aniversari de la Politècnica.

A més de la taula redona, durant la setmana es va celebrar un “Taller d’observació d’aus”, conduït pel professor Jesús Villaplana i assistit per estudiants de guies turístics; i una Classe oberta a la comunitat universitària, sobre “Flora de la rocalla: la protecció de flora singular”, a càrrec de la professora María Pilar Donat, del Grau en Ciències Ambientals.

TAULA REDONA SOBRE EL SERPIS

Francisco Martínez Capel, professor i investigador del Grau en Ciències Ambientals de la UPV en el Campus de Gandia, és el coordinador de la taula redona “Problemàtica de l’aigua en el Serpis: des del riu fins al mar”. La activitat està coorganitzada amb el Centre de Desenvolupament Rural “CDR La Safor i s’ha convocat a diverses associacions, personal tècnic d’entitats locals i autonòmiques implicats en la gestió dels rius; comunitats de regants; confraria de pescadors (ja que la falta d’abocament d’aigua dolça al mar afecta la presència de peixos en el mar); estudiants i professorat del Grau en Ciències Ambientals i a qualsevol persona interessada.

Segons l’investigador Francisco Martínez Capel, la taula començarà amb breus intervencions sobre treballs recents realitzats per la Universitat Politècnica de València  (UPV) i pel CDR La Safor. També intervendrà Xavier Ródenas, Regidor Delegat de Gestió Responsable del Territori de l’Ajuntament de Gandia. A continuació s’obrirà un debat sobre els problema ambientals relacionats amb la gestió de l’aigua, així com la priorització d’accions conjuntes que associacions i entitats poden dur a terme, ha explicat Martínez Capel.

IMPORTANT REDUCCIÓ DE L’AIGUA DISPONIBLE EN EL RIU SERPIS

La voluntat de coordinar accions conjuntes, per part de persones o associacions que gestionen o utilitzen l’aigua del riu Serpis, es va fer palesa en la taula redona de presentació de resultats del projecte de recerca “Adaptació al canvi global: gestió integral del règim ecològic de cabals per a l’hàbitat de l’anguila europea i la bagra ibèrica davant d’espècies invasores”, que va tenir lloc al juny i que va estar finançat pel Ministeri per a la Transició Ecològica, a través de la Fundació Biodiversitat.

Segons aquesta recerca, es preveu una reducció de l’aigua disponible del riu Serpis, entre un 28% i un 43% en 22 anys (2018 – 2040), a causa dels canvis de temperatura i pluges derivades del canvi climàtic.

ACCIONS PER A LA MILLORA

Segons Francisco Martínez Capel, per a conservar la biodiversitat fluvial en aquest escenari d’escassetat d’aigua, poden realitzar-se diverses accions: construir o millorar passos dels peixos en els assuts; permetre que el cabal ecològic arribe a la mar; reduir l’aportació de pesticides que perjudiquen l’aigua i la fauna aquàtica;  reparar o millorar infraestructures de regadiu i mesurament de l’aigua;  que l’administració tanque els bombaments o extraccions d’aigua sense permís (amb clars perjudicis durant cabals baixos) o millorar les condicions per a facilitar que les anguiles puguen baixar a la mar.

Segons el científic també és important la conscienciació de la ciutadania, com les persones que tenen xalets o cases de camp, que haurien d’utilitzar fertilitzants i sistemes de reg de forma apropiada, tal com s’exigeix als regants de les associacions de la Safor.

Sandra Barrancos Gregori

Tècnica de comunicació i màrqueting del Campus de Gandia.