Desenvolupen un nas electrònic capaç de distingir malalties del còlon

Igual que els gossos són capaços de ser entrenats per a detectar algunes malalties mitjançant l’olfacte, la tecnologia també pot ajudar a crear dispositius electrònics capaços de realitzar aquesta funció. És el que ha aconseguit un equip d’investigadors del Campus de Gandia i de l’Institut de Recerca Sanitària La Fe, que ha desenvolupat un prototip de nas electrònic que pot distingir entre pacients amb malaltia de Crohn i colitis ulcerosa.

El dispositiu –denominat Moosy 32 eNose– detecta a més si la malaltia està activa, amb una precisió propera al 90%. Segons els investigadors, “en un futur es podria disposar d’aquest tipus d’equips en les consultes de digestiu i, mitjançant una senzilla anàlisi de femta realitzada en tres minuts, determinar l’estat del pacient”.

DETECCIÓ NO INVASIVA

En l’actualitat és freqüent la utilització de proves invasives per a diagnosticar i valorar l’activitat inflamatòria de patologies del còlon, com la malaltia de Crohn i la Colitis Ulcerosa, ambdues denominades malalties inflamatòries intestinals (EII). Amb el prototip desenvolupat, l’equip de la UPV i l’IIS La Fe vol contribuir a la generació de sistemes diagnòstics no invasius. S’estima que unes 200.000 persones pateixen la malaltia a Espanya i l’augment en la incidència segueix a l’alça amb quasi un 3% més anualment,

El nas ideat pels investigadors valencians pot detectar compostos orgànics volàtils i aquests actuen com a marcadors diagnòstics o d’intensitat de l’activitat de la malaltia “Els components orgànics volàtils s’originen per processos fisiològics del metabolisme en el cos humà i són expulsats com a residu a través de la femta. La concentració d’aquests components pot ser un marcador diferencial en determinades malalties intestinals i la detecció precisa, a través de dispositius no invasius com el nas electrònic, seria un gran avanç per a la detecció i seguiment de l’evolució d’aquestes malalties”, afirma la doctora Pilar Nos, Cap de Servei de Medicina Digestives de l’Hospital La Fe.

Els investigadors han realitzat proves amb 445 mostres i n’han obtingut uns resultats satisfactoris. “Les conclusions de la recerca són positives; no obstant açò, és necessari continuar treballant per a millorar els algorismes de detecció”, afig José Pelegrí, pertanyent al grup de sensors i magnetisme de l’IGIC, Institut de Recerca del Campus de Gandia.

El desenvolupament d’aquest prototip ha sigut finançat per la Generalitat Valenciana. A més, la part inicial del projecte -l’estudi de viabilitat que va servir per a establir les bases del sistema- va ser finançat per l’Inbio, estructura de col·laboració científica entra la UPV i La Fe.

A més de la doctora Pilar Nos i del professor José Pelegrí, en el projecte han participat també la Dra. Belén Beltrán, responsable del laboratori de recerca en l’Institut de Recerca Sanitària i l’Hospital La Fe i Lluís Torse, infermer en la part mèdica del projecte i Enric Climent, Juan Talens i Tomás Sogorb, per part de l’IGIC del Campus de Gandia de la UPV.

ALTRES APLICACIONES DEL NAS ELECTRÒNIC

El sistema està sent provat per a altres aplicacions mèdiques, com la detecció de càncer de pròstata. També s’estan realitzant estudis, amb resultats satisfactoris, per a la detecció de la contaminació microbiana de l’aigua o el grau de maduresa de fruits, amb importants aplicacions per a la indústria agroalimentària.

Sandra Barrancos Gregori

Tècnica de comunicació i màrqueting del Campus de Gandia