Resolució del Primer Premi Càtedra IVIO-UPV al millor TFG/TFM

La primera edició dels Premis Càtedra IVIO-UPV al millor Treball Fi de Grau o Màster ja té guanyador. El jurat, compost per professorat universitari de l’àrea de coneixement i per representants de l’Institut Valencià de Recerques Odontològiques IVIO, ha fallat en favor d’Anderson Ladino i el seu Treball Final de Màster titulat “Monitoratge Ultrasònic del procés de regeneració òssia guiada en implantologia dental”.

Anderson va estudiar Enginyeria de So en la Universitat de San Buenaventura de Colombia. Va arribar al Campus de Gandia per a cursar el Màster d’Enginyeria Acústica on va quedar sorprès per tot el que es podia realitzar amb ultrasons, sobretot aplicats al camp de la medicina. Hem conversat amb Anderson que actualment es troba a Colòmbia, on exerceix a temps complet en la Facultat d’Enginyeria de So de la Universitat de San Buenaventura a Medellín.

Què va ser determinant perquè feres recerca?

Vinc d’una família humil, vaig pensar que mai seria possible treballar en recerca, era una barrera des de xiquet, i aquesta barrera s’ha convertit en la meua passió. No és necessari ser tan intel·ligent, ni saber les coses de memòria, crec que açò mai ha funcionat en la meua vida, crec que la disciplina tard o d’hora vencerà la intel·ligència, i açò sí que és important. La recerca és un treball que fa veure més enllà, i pensar que tot serveix, que cap idea és dolenta, tot pot ser positiu, un error està bé, fallar és una bona indicació que anem pel bon camí.

Com va ser el teu pas per la UPV?

A Espanya vaig poder col·laborar en la recerca sobre la regeneració òssia en els implants dentals amb la Càtedra IVIO-UPV, a causa que actualment realitzen proves amb radiografies, aquestes afecten l’ésser humà, a més de les intervencions quirúrgiques. Amb ultrasons estem explorant la manera de poder avaluar aquesta regeneració òssia, ja que no són ionitzants i és molt més econòmic i sense fer operacions quirúrgiques es podria avaluar la regeneració de l’os. Realitzàrem proves en laboratori amb diferents configuracions i amb una maqueta maxil·lar, i obtinguérem una resposta satisfactòria en l’aplicació dels ultrasons en aquest camp. Aquest treball va ser clau per al meu TFM.

Actualment treballes com a docent en la universitat, quins són els punts forts del teu treball que més et motiven?

Estic desenvolupant el camp dels ultrasons al meu país, ensenyant el que vaig poder realitzar en la meua estada a Espanya. Als meus estudiants els motive sempre a dissenyar, a portar el que està en un paper a la vida real, perquè s’enfronten a construir i perquè aconseguisquen ser emprenedors. Açò els farà uns vertaders enginyers que aporten coses boniques a la humanitat.

II EDICIÓ DEL PREMI Al MILLOR TFG/TFM DE LA CÀTEDRA IVIO-UPV

Ja està oberta la convocatòria de la segona edició d’aquests premis. Poden participar alumnes els Projectes dels quals i Treballs Fi de Grau o Màster hagen sigut presentats durant el Curs 2017-2018 en els centres d’Ensenyament Universitari d’Espanya, el tema dels quals s’emmarque en l’àmbit de la tecnologia aplicada a l’odontologia . La data límit de presentació de sol·licituds serà el 15 d’octubre del 2018.

Segons Francisco Camarena, la temàtica abasta moltes disciplines no solament els estudis d’odontologia, sinó totes aquelles especialitats tecnològiques que tinguen aplicació en aquest camp, com per exemple la realitat virtual, la química, la tecnologia MRI, ultrasònica, mecànica, etc.”L’objectiu de la Càtedra IVIO-UPV és consolidar aquest certamen en l’àmbit nacional, per la qual cosa animem l’alumnat a presentar els seus projectes TFG/TFM” conclou Camarena.

Més informació i consulta sobre els projectes de recerca de la Càtedra IVIO-UPV escrivint a Francisco Camarena, professor i investigador en el Campus de Gandia UPV: fracafe@fis.upv.es.

Pots seguir l’activitat de la Càtedra IVIO-UPV en el seu: blog / Twitter / Facebook