Un llibre recull 20 anys de recerca en el Campus de Gandia sobre turisme

La Universitat  Politècnica de València (UPV) es va sumar a la celebració de l’any 2017 com l’Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament una iniciativa de l’Organització de Nacions Unides, amb la presentació del llibre “Turisme sostenible i Patrimoni. Eines per a la Posada en Valor i la Planificació”; l’obra arreplega els coneixements desenvolupats durant més de 20 anys de recerca en Turisme, des que la UPV començara a impartir els estudis universitaris en turisme al Campus de Gandia. En la seua elaboració han participat professores i investigadores del Grau en Turisme d’aquest campus (Lola Teruel, Maryland Morant y Pau Alonso-Monasterio) i reflecteix resultats de projectes aplicats a realitats geogràfiques i casuístiques molt diferents en països de diversos continents.

La presentació va tenir lloc el divendres 24 de novembre en la UPV i va comptar amb la intervenció del rector d’aquesta universitat, Francisco J. Mora; el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer i María José Viñals, directora de l’obra i catedràtica de la UPV, entre altres autoritats.

El llibre té un enfocament pràctic i estarà disponibles en paper i en la web, en espanyol i anglès. Segons la Catedràtica de la UPV María José Viñals, el seu objectiu principal és dotar d’eines pràctiques a qui les necessite: planificadors i gestors d’àrees protegides o llocs patrimoni; gestors municipals; operadors turístics; membres d’organitzacions no governamentals; personal investigador en turisme i patrimoni… i també estudiants de turisme i d’altres disciplines relacionades amb el patrimoni i els recursos turístics.

‘La raó del treball és la necessitat de gestionar el turisme des d’un enfocament de conservació i protecció del patrimoni, des del reconeixement de la importància del patrimoni com a motor de desenvolupament local’ explica María José Viñals. ‘D’aquesta forma es dissenyen productes turístics responsables i respectuosos amb el seu entorn natural, cultural i social, i també, es brinda al turista una experiència satisfactòria, memorable i de qualitat en les destinacions’, afirma la investigadora.

EINES PER Al DIAGNÒSTIC I LA CREACIÓ DE PRODUCTES TURÍSTICS

Segons les investigadores, les eines que es presenten constitueixen un instrument per al diagnòstic del potencial turístic d’un lloc, plans estratègics i operatius, creació de productes turístics, sistemes d’avaluació i indicadors turístics, plans de comunicació turística…

‘Es percebia la necessitat d’analitzar de forma integral les relacions entre els diversos camps d’actuació del turisme, el territori i el patrimoni, així com la d’aclarir els processos, i fins i tot la terminologia, entorn de la gestió i posada en valor de destinacions turístiques, especialment les patrimonials’, expliquen les investigadores. ‘Aquests aspectes s’assenyalen, des de fa ja temps, com a necessaris per diferents organitzacions internacionals, encara que, en la realitat, sembla una meta llunyana la consolidació d’aquests aspectes’, afirmen.

TECNOLOGIA APLICADA A LA CONSERVACIÓ

L’equip dirigit per la investigadora María José Viñals ha tingut molt present la irrupció de les noves tecnologies en el sector turístic i patrimonial. ‘Els canvis tecnològics actuals aconsegueixen en primera persona al consumidor i al propi patrimoni i açò cal tenir-ho en compte a l’hora de planificar i gestionar el turisme en entorns patrimonials’, puntualitzen.  L’adequació a la nova realitat tecnològica no solament té a veure amb els continguts, afirmen, sinó amb el fet que aquest manual pràctic permet a l’usuari la descàrrega digital de fitxes metodològiques per a la presa de dades mitjançant un codi QR.

Els principis que han guiat el desenvolupament d’aquestes eines han sigut: la sostenibilitat, l’adaptabilitat i flexibilitat, la priorització i seqüenciació, la qualitat en la informació, la participació i l’actualització.

El finançament de l’edició de l’obra ha sigut a càrrec del Ministeri d’Agricultura, Pesca, Alimentació, i Medi Ambient, la qual cosa, segons l’equip científic, reflecteix la confiança d’aquest organisme en el treball d’aquest grup de recerca. Les tasques editorials han sigut realitzades per l’Editorial de la UPV.

Sandra Barrancos Gregori

Técnica de comunicación y márquetin del Campus de Gandia