ivan herrero campus de gandia cohetes ruido

Investigadors del Campus de Gandia treballen per a reduir el soroll dels llançaments de coets

Iván Herrero Durá, estudiant de doctorat del Campus de Gandia de la UPV, desenvoluparà part del seu treball de recerca en el centre tècnic de l’Agència Espacial Europea (ESA) a Holanda, gràcies a l’acord signat entre la UPV i l’ESA dins del programa Networking / Partnering Initiative (NPI). L’objectiu és estudiar nous mètodes que permeten reduir el soroll dels coets en les bases de llançament.

El jove enginyer s’integrarà en un projecte que estan duent a terme investigadors de la UPV, pertanyents a l’IGIC i a l’IUMPA, al costat del European Space Research and Technology Centre de l’ESA a Holanda, així com empreses del sector espacial.

VIBRACIONS QUE PERJUDIQUEN L’INSTRUMENTAL A BORD

“El soroll que produeix un coet espacial en desenganxar és tronador, tant que les vibracions perjudiquen greument l’instrumental a bord, i poden arribar a posar en perill la missió, amb el conseqüent risc (també econòmic) que açò comporta. Així doncs, l’objectiu principal del projecte serà reduir de forma significativa aquest soroll generat en les primeres fases del llançament”, apunta Iván Herrero.

En concret, segons afig Rubén Picó, investigador de l’IGIC al campus de Gandia de la UPV, el treball se centrarà en la caracterització de la reflexió i absorció del so mitjançant dispositius que puguen servir per a reduir aquesta contaminació acústica que es produeix en les llançadores.

SOROLL SOL SUPERAT PEL BALUERN D’ALGUNS TERRATRÈMOLS

“En un llançament de coets espacials s’aconsegueixen més de 150 dB de nivell de pressió sonora a certes freqüències. Es tracta de l’esdeveniment sonor de més nivell produït per l’ésser humà, únicament superat per alguns esdeveniments naturals com els terratrèmols”, apunta Rubén Picó.

El projecte ha començat amb una prova de concepte, és a dir, experiments a escala de laboratori dels sistemes que es pretén estudiar. Entre aquests sistemes, es troben els cristalls de so, sistemes ressonants o sistemes d’injecció d’aigua.

“Després de l’estudi de les diferents opcions, es realitzarà una proposta a major escala d’aquells dispositius que presenten resultats més positius amb el propòsit de seleccionar finalment aquell que implique una major reducció del nivell de soroll en la base de llançament”, conclou Rubén Picó.

SOBRE LES BEQUES NPI

En el programa Networking / Partnering Initiative, de gran prestigi, participen universitats i instituts de recerca en tecnologies avançades amb aplicacions potencials en l’espai, i l’ESA aporta una part del finançament.

“L’objectiu és fomentar una major interacció entre l’ESA, les universitats europees, els instituts de recerca i la indústria. El programa NPI ofereix una oportunitat important perquè el sector espacial aprofite les potencials innovacions de les noves tecnologies dels sectors no espacials com l’acústica”, explica Rubén Picó.