dones enginyeres campus gandia upv

Dones enginyeres: figures ocultes?

Les carreres de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques (STEM en anglés) són cada vegada més necessàries en un món marcat per la revolució digital. Ens ho conta Mónica Bragado, Enginyera Industrial i Presidenta del Consell Social de la Universitat Politècnica de València, en la sèrie audiovisual de la UPV ‘Mujeres Ingenieras: el factor insustituible’

Tanmateix, a escala mundial, es nota una falta d’interés de les xiques per aquest tipus de carreres. Els estereotips associats als estudis i la falta de figures representatives en ambients científics i tecnològics són alguns dels factors que determinen aquesta disparitat. Des de la Universitat d’Oviedo van realitzar un estudi l’any 2014 per conéixer la situació. La  investigadora Carmen Rodríguez en parla en el següent vídeo:

Però per què, si objectivament no existeix cap prova que les xiques siguen pitjors en aquestes matèries, per què, aleshores, ho creuen? Un dels motius podria ser no tenir referents amb què identificar-se, ja que l’accés a les carreres científiques ha sigut difícil durant molts anys.

A la pel·lícula ‘Figures Ocultes’, estrenada fa poc, es conta la història de la matemàtica afroamericana Katherine Johnson i les seues col·legues, Dorothy Vaughan i Mary Jackson, les quals van ajudar la NASA en la Carrera Espacial. Utilitzant els seus càlculs, John Glenn es va convertir en el primer astronauta estatunidenc a fer una òrbita completa al voltant de la terra.

Un equip ho va aconseguir, i així sembla que se superen els reptes, treballant conjuntament per un objectiu comú; com diu el personatge interpretat per Kevin Costner a la pel·lícula: ‘o treballem units o no anem enlloc’.

CREACIÓ DE REFERENTS

Per tal de contribuir a la creació de referents, en commemoració del Dia Internacional de les Dones, el Campus de Gandia vol mostrar, amb l’experiència de les seues titulades, per què estudiar i treballar en tecnologia és apassionant, divertit, i també, ‘cosa de xiques’. La taula redona té lloc el divendres 10 de març, a les 12.00 h. a l’Aula Magna amb el títol: ‘La tecnologia també és cosa de xiques’, i en ella participen titulades en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, So i Imatge per la Universitat Politècnica de València. L’assistència és lliure i està tot el món convidat.

Les participants seran Clara Luzón, recentment guardonada amb el Premi ITelecos per a la Col·legiada destacada Junior, per la seua brilant trajectòria acadèmica; Raquel Bartual, de l’equip tècnic de l’equip de motociclisme Champi Women Racing Team i Susana Bañuelos, emprenedora, directora tècnica de l’empresa Acústica i Energia Luzea i vicepresidenta de l’ AGITCV /COGITCV (iTelecos).

I és que, com dia la reconeguda científica espanyola Margarita Salas en la seua conferència ‘Mujer y Ciencia, mi propia experiencia’ impartida en l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, la vocació no naix, sinó que es fa:

Des del Campus de Gandia de la UPV es vol contribuir a la formació de vocacions en ciència i enginyeries perquè la societat necessita aquestes capacitats, per tal que puguen aportar noves solucions a nous i vells problemes i també perquè sabem que es tracta de professions apassionants.

Sandra Barrancos Gregori

Tècnica de comunicació i màrqueting del Campus de Gandia