Projecte clau per al futur de les xarxes 5G

La Universitat Politècnica de València, a través de l’Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM), és un dels socis de METIS-II, un nou projecte europeu, finançat pel programa H2020 de la UE, que serà clau per al futur de les xarxes 5G. Amb ell, arranca una nova fase de la recerca sobre la 5a generació de comunicacions mòbils i sense fils.

Tal com expliquen els investigadors de l’iTEAM-UPV, entre els quals comptem amb professors del Grau en sistemes de telecomunicació del Campus de Gandia, s’espera que la 5G millore significativament les comunicacions actuals, principalment les sense fils, i permeta una àmplia gamma d’aplicacions de comunicació entre màquines, en àrees com la salut, seguretat en carretera, automatització industrial i realitat augmentada.

El projecte està coordinat per la multinacional Ericsson i Nokia Networks és el responsable tècnic. Al costat d’ells, el METIS-II compta amb la participació de fabricants, operadors i institucions científiques d’Europa, Estats Units, Xina, Japó i Corea, capdavanteres en l’àmbit de les telecomunicacions. Entre ells, la UPV és una de les tres universitats europees participants –i l’única espanyola.

Notícies METIS-II iTEAM UPV Ràdio Televisió

OBJECTIUS

Entre els seus objectius, METIS-II desenvoluparà els mitjans per a integrar la nova tecnologia així com l’evolució de les ja existents, en un disseny del sistema ràdio 5G eficient, escalable i versàtil. En particular, el projecte METIS-II també proporcionarà estimacions sobre la utilització futura de l’espectre i recomanarà un pla d’adopció de l’espectre per a la 5G.

A més, METIS-II aportarà una descripció de com diferents interfícies d’ús del canal ràdio poden integrar-se en un sistema global àgil, amb una gestió de recursos orientada al servei i un disseny integral del pla d’usuari i de control per a així facilitar una ràpida i oportuna estandardització de la 5G.

El projecte parteix del coneixement generat en el reeixit projecte METIS, “que ha marcat un abans i un després en la definició de la 5G” i en el qual també va participar l’Institut iTEAM de la UPV. “METIS-II permetrà una ràpida estandardització de la 5G, servint com un fòrum de recerca pre-estàndard, amb què aconseguir el consens en aquells punts clau respecte a la definició d’aquest nou sistema”, apunta José F. Monserrat, investigador del iTEAM i professor del Campus de Gandia.

Així mateix, METIS-II fomentarà la cooperació, coordinació i alineament entre els projectes del 5G-PPP en el programa de recerca europeu H2020. Per a açò, inclourà una sèrie de cursos pràctics i debats en els quals s’abordaran aspectes centrals com són els escenaris d’ús i requisits, espectre, avaluació de les prestacions del sistema i disseny de les xarxes d’accés ràdio.

SOCIS

El Projecte METIS-II està cofinançat pel programa de la Unió Europea H2020 amb un pressupost de 8 M€. A més de Ericsson, Nokia Networks i la Universitat Politècnica de València participen també: Alcatel Lucent, Deutsche Telekom, Huawei, iDate, Intel, ITRI, Janmedia Interactive, KTH, NTT DOCOMO, NYU, Orange, Samsung, Telecom Itàlia, Telefónica, University of Kaiserslautern i WINLAB.

Entrevista a l’investigador José F. Monserrat (a partir de 12 min. 30 seg.) Tele 7 Safor