Estudi acústic sobre les canyes d’oboè

Els investigadors del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València Jesús Alba i Romina del Rey dirigeixen la recerca titulada ‘Estudi de la durabilitat de canyes d’oboè a partir de paràmetres de qualitat sonora’ que pretén analitzar el comportament, la qualitat i la durada de les canyes d’oboè. En el treball també participa el doctorat Juan Pedro Romero, oboè coprincipal de l’Orquestra Simfònica del Principat d’Astúries (OSPA).

Romina del Rey i Jesús Alba

Per a dur a terme la recerca, es va elaborar una enquesta auditiva per a tots els públics que permetrà avaluar de forma subjectiva l’opinió sobre el so de diverses canyes d’oboè, una d’elles de la Comunitat Valenciana. Segons explica l’investigador Jesús Alba, ‘amb aquesta enquesta podrem comprovar fins i tot la qualitat de les nostres canyes autòctones, respecte a altres de més comercials’. Destacar la importància de comptar amb la participació ciutadana en aquesta fase, un element clau ja que parteix del treball de recerca se centra en la ciència ciutadana. Actualment l’enquesta ja no està disponible perquè es troba en fase de recollida de dades.

Fabricació de les canyes d’oboè

És comú que els professionals oboistes es fabriquen les seues pròpies canyes d’oboè, cercant una qualitat sonora en l’execució final d’una obra. ‘La matèria primera amb la qual es fabrica, necessita d’un procediment llarg en el temps‘ segons explica Jesús Alba. ‘En primer lloc, han de recol·lectar-se canyes de riu de dos anys de vida, en condicions de lluna minvant on la saba de la canya està en les condicions òptimes. Una vegada recol·lectada, ha de deixar-se assecar durant uns altres dos anys en unes condicions determinades de temperatura, humitat… finalment, a partir de la canya s’obtenen diferents pales que serveixen per a realitzar la llengüeta manualment.’ De les canyes que cada professional es fabrica, afirma Jesús Alba, només un percentatge d’aquestes es consideren com a vàlides per a la seua ocupació en un concert i aquestes només mantenen unes condicions adequades per al seu ús durant un màxim d’unes 10 a 20 hores (depenent de la intensitat d’ús i les condicions atmosfèriques).

Per a analitzar el comportament, la qualitat i la durada de les canyes d’oboè, es tindran en compte les diferents tècniques de construcció de canyes, l’efecte d’aquestes en la reproducció sonora, tant objectivament com subjectiva, l’efecte de les condicions de reproducció (humitat, temperatura, efecte de la saliva, i uns altres) i l’efecte i influència de la sala on es toque.

Escolta l’entrevista a Jesús Alba en Onda Cero Gandia