Economia circular per als matalassos fora d’ús

Molts dels objectes que rebutgem poden tenir una segona vida. També, els matalassos. No obstant això, la majoria d’aquests matalassos acaba en abocadors, ocasionant inconvenients: ocupen un volum elevat, generen inestabilitat en l’espai d’abocament i augmenta el risc d’incendis per reescalfament del material fèrric que contenen o per combustió espontània de determinats materials.

“Això suposa un vertader problema mediambiental i la cerca d’una solució per al reciclatge d’aquests matalassos és clau per a aconseguir els objectius de reciclatge per a 2030”, ha indicat la professora del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i investigadora principal del projecte ORACLE, Romina del Rei.

Reciclatge de matalassos

Prop de 30 milions de matalassos arriben al final de la seua vida cada any a la Unió Europea. En la Comunitat Valenciana, entorn de 300.000. Encara que el seu reciclatge presenta algunes dificultats, el desenvolupament de noves tecnologies i els avanços de l’economia circular permeten tractar els matalassos fora d’ús i donar una nova vida als seus components.

Per exemple: els metalls del matalàs poden fondre’s per a generar altres metalls, de la tela es poden obtenir nous productes tèxtils i reaprofitar el poliuretà “representa una gran oportunitat per a l’impuls d’una construcció sostenible, ja que permet millorar aspectes tan importants com l’aïllament i el confort acústic amb matèries primeres que provenen d’abocadors”.

Com a resultat del projecte ORACLE, el material reciclat de matalassos s’ha pogut reintroduir en el mateix sector del descans, així com en solucions a problemes de soroll en l’edificació. D’aquesta manera, “un residu generat a les ciutats es converteix en matèria primera en l’edificació d’aquestes ciutats, creant sinergies entre els sectors del descans i la construcció, i promovent l’economia circular”.

El projecte “Desenvolupament de nuclis de poliuretà (PUR) reciclat a partir de matalassos fora d’ús (CFU) per a una construcció sostenible d’alt valor afegit (ORACLE)”, iniciat l’any 2021 i en el qual la UPV ha sigut un dels socis implicats en el desenvolupament, ha permès “una vegada més, posar en valor el coneixement, la innovació i la tecnologia de la UPV al servei de la societat, donant resposta a noves necessitats”.

CV+i Circular Day

El treball desenvolupat en el projecte ORACLE ha sigut presentat en CV+i Circular Day. Aquesta trobada, celebrada a València, ha congregat els principals agents del Sistema Valencià d’Innovació per a donar a conèixer els projectes que estan contribuint al desenvolupament d’idees disruptives i a la solució de problemàtiques que afecten directament la vida de les persones.

En aquest esdeveniment s’ha presentat també un altre projecte en el qual ha participat el Campus de Gandia i impulsat per Safor Salut, el projecte Zero “Economia circular de residus tèxtils hospitalaris”. En aquest projecte s’està estudiant el reciclatge de bates d’un sol ús hospitalàries al final de la seua vida útil amb l’objectiu d’obtenir nous productes d’alt valor afegit.

Font: Laida Frasquet Pascual, periodista de l’Àrea de Comunicació de la UPV