Teledetecció de parcel·les de cítrics abandonades

L’abandó de les terres agrícoles és un problema cada vegada major i la Comunitat Valenciana, una de les regions productores de cítrics més importants, és una de les que més pateix aquesta situació. Per això, personal investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha realitzat un estudi en el qual es proposa l’ús d’imatges d’alta resolució i tècniques d’aprenentatge automàtic per a la teledetecció de parcel·les de cítrics abandonades.

“La teledetecció pot aportar una informació molt valuosa per al control, el seguiment i la gestió de les parcel·les agrícoles”, ha indicat Sergio Morell, investigador del Campus. “Tradicionalment, els mapes agrícoles s’han generat mitjançant fotointerpretació d’ortofotografies o a través de campanyes de camp. Però, en l’actualitat, la teledetecció s’ha convertit en una eina poderosa per a obtenir mapes d’usos del sòl que pot reemplaçar la creació de mapes manuals amb un ús més eficient dels recursos personals i una major immediatesa”.

L’estudi, dut a terme per Morell juntament amb personal expert en teledetecció, María Teresa Sebastiá, i Javier Estornell, del Campus de Gandia, mostra la dificultat per a detectar parcel·les abandonades de cítrics a través de les imatges del satèl·lit Sentinel-2 del programa Copernicus de la Comissió Europea i proposa l’ús d’imatges d’alta resolució. En el nostre territori, aquesta dificultat “és deguda a la xicoteta grandària de les explotacions agrícoles, a l’alta fragmentació espacial i a les mínimes diferències espectrals entre parcel·les abandonades i en producció”.

En el treball, publicat en la revista Remote Sensing i que és fruit de la tesi doctoral de Sergio Morell, s’ha desenvolupat una metodologia per a la detecció de parcel·les abandonades i s’ha demostrat que les imatges aèries d’alta resolució amb quatre bandes espectrals generen resultats més precisos que les imatges Sentinel-2 per a identificar xicotetes parcel·les de cítrics abandonades.

NOU ENFOCAMENT

L’abandó de terres ha sigut estudiat en el camp de la teledetecció. No obstant això, fins ara, ha sigut poc estudiat i no s’hi havia geolocalitzat l’abandó de terres de cítrics amb aquest nivell de detall. Com ha explicat Morell, “la metodologia proposada combina tècniques de teledetecció i aprenentatge automàtic que permeten classificar una parcel·la agrícola en tres categories (abandonada, productiva i no productiva) a partir de característiques espectrals i de textura extretes d’una imatge d’alta resolució. La metodologia va obtenir una precisió de classificació del 95% en l’àrea d’entrenament i d’un 93% fora d’aquesta àrea”. Per a Morell, “el treball proporciona un nou enfocament per a detectar parcel·les agrícoles abandonades de grandària reduïda en cultius llenyosos de fulla perenne”.

A més, la identificació precisa de l’abandó de terres ofereix informació útil “per a avaluar l’efectivitat de les polítiques agrícoles, realitzar inventaris de cítrics i estimacions de rendiment anual, per a la gestió del paisatge i dels recursos hídrics, entre altres”.

APLICACIÓ A OLIVA

Per a l’estudi, el personal investigador s’ha centrat en el municipi d’Oliva. La localitat abasta una superfície de 59.600 hectàrees, de les quals el 50% està disponible per a l’agricultura (95% cítrics). No obstant això, la situació desfavorable de les campanyes de cítrics valencians en el mercat europeu, les febleses del mateix sector juntament amb l’expansió urbana i el turisme competeixen amb els usos agrícoles i estan promovent l’abandó de terres en aquest municipi. Les primeres dades derivades d’aquesta metodologia suggereixen que, “a Oliva, aproximadament el 30% de les parcel·les agrícoles estan abandonades. Aquests resultats posen de manifest la necessitat de la metodologia per a evitar subestimar la superfície abandonada”. Addicionalment, la metodologia va ser provada en altres municipis de la Comunitat Valenciana amb cultius de cítrics com Bellreguard-Almoines Benicull-Polinyà del Xúquer i Nules.

Més informació:

Morell-Monzó, S.; Sebastiá-Frasquet, M.-T.; Estornell, J. Land Use Classification of VHR Images for Mapping Small-Sized Abandoned Citrus Plots by Using Spectral and Textural Information. Remote Sens. 2021, 13, 681.

Morell-Monzó, S.; Estornell, J.; Sebastiá-Frasquet, M.-T. Comparison of Sentinel-2 and High-Resolution Imagery for Mapping Land Abandonment in Fragmented Areas. Remote Sens. 2020, 12, 2062.

Font: Laida Frasquet Pascual

Àrea de Comunicació del Campus de Gandia