Jornada ‘Parlem del medi ambient: la gestió en la indústria’

El Campus de Gandia  de la Universitat Politècnica de València organitza la Jornada: ‘Parlem del medi ambient: la gestió en la indústria’, que reuneix representants de la indústria, l’administració pública, personal científic i professionals, el dimecres 26 de juny a l’Aula Magna, de 9.00 h. a 18.00 h. La jornada està dirigida a qualsevol persona amb interès per aprofundir en el coneixement de l’emissió de contaminants, la gestió d’abocaments industrials o el reaprofitament de residus. La inscripció és gratuïta i està disponible en la web www.gandia.upv.es.

PONÈNCIES I TAULES REDONES

‘L’enginyeria circular en la indústria’ és el títol de la primera ponència científica de la jornada i serà impartida per Sonia Vico, tècnica del Centre tecnològic AINIA, ambientòloga amb 15 anys d’experiència en el camp de l’enginyeria de l’aigua i del medi ambient.

A continuació té lloc la taula redona ‘El soroll i les emissions atmosfèriques’: la contaminació de l’aire s’inicia amb l’emissió d’energia i contaminants a l’atmosfera, de la quals les emissions dels focus industrials són una font. En la taula redona es parlarà sobre del control d’emissions, així com els beneficis econòmics i socials que suposa el control d’aquestes. Intervenen Ximo del Río, de l’àrea de qualitat, R+D+i Medi Ambient de Dulcesol ; Mari Cruz Grau, enginyera acústica i responsable tècnica acústica d’Asfalts Chova; José Andrés Sanchís, ambientòleg i professor del Campus de Gandia i Iván Herrero, investigador UPV a Gandia. Modera la taula redona la química Carmen Gómez.

La jornada continua amb una taula redona sobre abocaments. Nombrosos processos industrials necessiten grans quantitats d’aigua i en molts casos l’enriqueixen amb materials que han canviat les seues característiques inicials. Si bé en la seua majoria els recursos hídrics són renovables, la capacitat de regeneració de l’aigua moltes vegades no resulta suficient davant el ritme d’ús i passen a convertir-se en un recurs no renovable; no obstant això, cada dia la tècnica ens permet millorar els tractaments fins al punt de canviar el paradigma i assumir que podem donar diversos usos a l’aigua, minimitzar els abocaments i convertir en recurs els components dels abocaments.

En aquesta taula redona intervenen Manuel Alcalde Sánchez, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer; Benito Orihuel, Director General de Citrosol; Nuria Felis Reig, Tècnica de Medi ambient de l’Ajuntament  Gandia i Sonia Vico, de AINIA. Modera la intervenció Miguel Rodilla, investigador del Campus de Gandia .

La sessió del matí finalitza amb una sessió de startups (empreses emergents ) en el sector ambiental.

TAULA REDONA SOBRE RESIDUS I APROFITAMENT

La taula redona sobre Residus – Aprofitament comença la sessió de la vesprada. La societat necessita respostes col·lectives dels agents econòmics davant dels apressants problemes ambientals relacionats amb els residus. La gestió dels envasos promoguda per Ecoembes  ha proporcionat assoliments importants relacionats amb la recuperació i reciclatge dels envases de productes de consum.

En aquest moment estem en plena transformació per a generar el canvi a una economia eficient en l’ús dels recursos i de baixa emissió de carboni, que permeta millorar els resultats econòmics al mateix temps que es redueix l’ús dels recursos; identificar i crear noves oportunitats de creixement econòmic; garantir la seguretat del subministrament de recursos essencials i lluitar contra el canvi climàtic i minimitzar els impactes mediambientals de l’ús dels recursos.

En aquesta taula redona intervé Domingo Lerma, de l’empresa de gestió de residus Joaquin Lerma SL; Sonia Poveda Cáceres, d’Ecoembes ; Luis González García, d’Acteco , i Roberto Boscá Subiela, de CADERSA.

EL TREBALL DELS AMBIENTÒLEGS

L’última de les taules redones de la jornada és ‘Ambientòlegs en la indústria’. L’ambientòleg  és un professional que respon a la problemàtica mediambiental, que la diagnostica i proposa solucions per a resoldre-la i minimitzar-la, alhora que gestiona i planifica les activitats humanes per a fer-les compatibles amb el medi ambient. La formació i les habilitats desenvolupades per un ambientòleg li permeten aportar visions innovadores en línia amb les necessitats de la indústria del segle XXI amb escassetat de recursos, necessitats d’adaptació al canvi climàtic i una societat més conscienciada i preocupada per la salut ambiental del planeta.

En la taula redona intervenen Idoia Martinez, del Col·legi d’Ambientòlegs  de la Comunitat Valenciana COAMBCV; Alicia Estruch Fuster, de la Unitat de Medi Ambient de la UPV; Joan Estornell Cremades, de l’empresa Betelgeux; Vicente Alborch Ferris, de l’empresa de Control de Plagues i Sanitat Ambiental CTL i Ferran Dalmau, de Medi XXI Gabinet de Solucions  Ambientals. Modera la taula Jesús Martí, director del Grau en Ciències Ambientals de la UPV.