Jean Pierre Sauvage con investigadoras en quimica del Campus de Gandia UPV

‘La falta d’oportunitats per als investigadors espanyols és un desaprofitament de talent’, ha afirmat Jean-Pierre Sauvage, Premi Nobel 2016 de Química, a Gandia

‘Tots els investigadors espanyols amb els quals he treballat han sigut excel·lents’, ha afirmat Jean-Pierre Sauvage, Premi Nobel de Química, abans d’impartir el passat 13 de març la conferència ‘Molecular Machines: from Biology To Chemistry’, al Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV). ‘Tots, tots els científics espanyols?’ ‘Sí, de debò, tots, dels millors que he tingut en el meu equip, no ho dic perquè estiga a Espanya’, puntualitza l’investigador.

Jean-Pierre Sauvage en la conferencia en el Campus de Gandia UPV

Jean-Pierre Sauvage a la conferència al Campus de Gandia UPV

Jean-Pierre Sauvage va rebre el Premi Nobel de Química l’any 2016, juntament amb James Fraser Stoddart i Bernard Lucas Feringa, per la síntesi de les ‘màquines moleculars’, conjunts de molècules capaces de posar-se en marxa de forma controlada a partir d’un estímul (un senyal de llum, un impuls tèrmic o elèctric) i que poden reproduir en escala nanomètrica els moviments de rotació, translació i contracció. Un dia abans de la conferència a Gandia , va ser investit Doctor Honoris causa per la UPV i en la seua gira per la Comunitat Valenciana impartirà sis xarrades.

Jean-Pierre Sauvage està convençut que la ciència pot aportar solucions als majors problemes que té la humanitat, des de la contaminació a la cura de malalties, passant per la millora de les comunicacions i el desenvolupament de materials tèxtils intel·ligents… ‘La ciència bàsica és l’origen de tot’, explica. Per això, Sauvage opina que a Espanya s’estan perdent oportunitats: ‘La falta d’opcions per als investigadors espanyols suposa un gran desaprofitament de talent. El país tindria molt a guanyar si el seu personal científic poguera desenvolupar-se ací’, afirma categòric.

Jean-Pierre Sauvage ha impartit la conferència al Campus de Gandia  de la UPV davant 180 persones, entre les quals hi havia estudiants de 2n de Batxillerat de l’IES María Enríquez i l’IES Vetles e Vents de Gandia , un públic jove al qual li encanta dirigir-se i a qui ha transmès la seua passió per la ciència. Davant la pregunta d’una estudiant de per què va decidir dedicar-se al desenvolupament de les ‘màquines moleculars’, Sauvage ha afirmat: ‘El més apassionant que pot passar-li a un científic és haver de crear una cosa nova, tenir un repte. I una vegada que has realitzat el descobriment vols continuar desenvolupant-lo, cercar aplicacions…’.

Público asistente conferencia

Públic assistent a la conferència

Les ‘màquines moleculars’ de Sauvage  i el seu equip estan donant lloc a aplicacions molt prometedores: ‘Ja s’han generat nous materials, com els films intel·ligents; en medicina, a curt termini les màquines moleculars podran viatjar en la sang per a transportar fàrmacs fins a un objectiu concret i ajudar en la cura de malalties; una altra aplicació en la qual s’està treballant és el desenvolupament de sistemes de processament electrònic amb una potència i velocitat que multiplicaria en diverses magnituds l’existent’ ha explicat el científic. Per a Jean-Pierre Sauvage la diversió i la passió són claus per als bons resultats en ciència, i també l’oportunitat de treballar amb un equip amb el qual hi haja una bona relació personal, fins i tot d’amistat, que es pot mantenir durant anys.

Sandra Barrancos Gregori

Tècnica de comunicació i màrqueting del Campus de Gandia