Una titulada de Ciències Ambientals del Campus de Gandia UPV aconsegueix el tercer premi de la Càtedra CEMEX

Sara Suárez Almiñana, titulada en Ciències Ambientals per la Universitat Politècnica de València (Campus de Gandia) ha obtingut el tercer dels Premis CEMEX – Sostenibilitat UPV, en la categoria de Treballs Final de Màster relacionats amb la sostenibilitat i el medi ambient. El treball de Sara Suárez, titulat ‘Selecció de gremis i modelatge d’idoneïtat de l’hàbitat per a la comunitat de peixos en l’alt Cabriel’, ha sigut dirigit pel professor del Campus de Gandia Francisco Martínez Capel, que també és docent en el Màster Universitari en Enginyeria Hidràulica i Medi Ambient de la UPV; Sara Suárez va cursar aquest màster després de finalitzar els seus estudis de Ciències Ambientals.

OBJECTIU: PREVENIR LA DESAPARICIÓ D’ESPÈCIES

El Treball Final de Màster de Sara Suárez s’ha centrat a conèixer els requeriments de l’hàbitat d’espècies endèmiques de l’alt Cabriel, amb l’objectiu de facilitar l’adopció de mesures de gestió i prevenir la desaparició d’aquestes espècies. Entre elles es troba la madrilla del Xúquer, truita comuna, barb i bagra valenciana i una espècie invasora, el gobi. No obstant açò, l’espècie més amenaçada és la madrilla, una espècie en perill d’extinció ‘de la qual no es coneix molt sobre els seus costums i les escasses poblacions de les quals estan en declivi’, afirma l’experta.

Segons Sara Suárez, el projecte va nàixer de la necessitat de preservar els peixos autòctons davant de tots els impactes que han patit i estan patint, en gran part per l’activitat humana, com pot ser la construcció de barreres, extracció de cabals i la contaminació dels rius. ‘Si a açò li sumem els possibles efectes del canvi climàtic la situació empitjora’, afirma l’ambientòloga. ‘Segons els estudis més destacats, en l’est d’Espanya les temperatures tendiran a augmentar i les precipitacions a reduir-se, sobretot en zones interiors de la conca, on es troben els cursos alts dels rius, la qual cosa pot significar un descens notable dels cabals dels rius. Per aquests motius és imprescindible introduir noves mesures de gestió per a evitar la desaparició d’espècies en perill’, explica Sara Suárez.

MÈTODES DE RECERCA

Segons l’ambientòloga, per a l’estudi es van fer diverses campanyes de comptatge per busseig en cada hàbitat i, mitjançant tècniques estadístiques d’ordenació, classificació i modulació amb xarxes neuronals es van classificar les diferents espècies en tres gremis relacionats amb les variables de l’hàbitat. A més, es va obtenir la influència (positiva o negativa) d’aquestes variables sobre la densitat mitjana d’individus de cada gremi. ‘La importància d’aquesta classificació és que la gestió per gremis motiva la reintroducció d’espècies amenaçades en llocs on habiten espècies del mateix gremi, a més de servir com a orientació per a estudis de cabals ecològics’, afirma Sara Suárez.

Sandra Barrancos Gregori

Tècnica de comunicació i màrqueting del Campus de Gandia