Desenvolupen un sistema intel·ligent de baix cost per al reg eficient de cultius i horts

Investigadors del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i de la Universitat de Granada (UGR), treballen en la posada a punt d’un nou sistema intel·ligent de baix cost per al reg eficient de cultius i horts. El sistema, que s’emmarca en l’àmbit de l’agricultura de precisió, permet recopilar paràmetres de l’entorn i la terra mitjançant un conjunt de sensors distribuïts en diferents punts del camp.

Segons apunta Sandra Sendra, investigadora de la UGR, usant aquest tipus de tecnologia a més de reduir els costos de producció, és possible saber amb precisió quin tipus de reg requereix la zona, si és necessari aplicar fertilitzants i quina tècnica de cultiu és la més recomanable. “A més, s’ha demostrat que els sensors que hem desenvolupat proporcionen una major precisió i seguretat de dades, en comparació dels sistemes actuals”, afegeix Sandra Sendra.

Per la seua banda, Jaime Lloret, professor del Campus de Gandia de la UPV, destaca que amb aquest sistema es pot reduir l’impacte mediambiental, augmentar la qualitat dels productes de qualitat i estalviar recursos. “Ajuda a adaptar, de manera intel·ligent, les rutines de reg a les necessitats de l’àrea i l’espècie plantada, a partir dels paràmetres arreplegats”, destaca Lloret.

La col·laboració entre la UPV i la UGR ha sigut impulsada per l’Obra Social “la Caixa” i la Fundació Triptolemos, a través del seu programa de mobilitat de doctors. Aquest programa ha fet possible que la investigadora Sandra Sendra, doctora per la UPV i professora i investigadora en la UGR, estiga realitzant actualment una estada en el Campus de Gandia per a materialitzar aquest treball.

AGRICULTURA DE PRECISIÓ

L’agricultura de precisió és un terme que defineix la gestió de la producció agrícola sobre la base de l’observació, la recollida de dades i la consegüent actuació, amb la finalitat de millorar l’eficiència del cultiu, ja siga agronómica, mediambiental o econòmica. Aquesta agricultura requereix de tecnologies que proporcionen la informació per a optimitzar l’ús de recursos; de la mateixa manera, permet predir amb major seguretat els resultats en els cultius.

NOVES COL·LABORACIONS

El grup de recerca “Comunicacions i Xarxes” de l’Institut de Recerca per a la Gestió Integrada de zones Costaneres (IGIC) del Campus de Gandia, col·labora actualment amb l’Institut Madrileny de Recerca i Desenvolupament Rural, Agrari i Alimentari (IMIDRA). L’objectiu del treball conjunt és la creació d’un sistema autònom basat en una xarxa sense fil de sensors, que permetrà el control, monitoratge i cura de prades urbanes. La fi última és reduir el consum d’aigua, productes fertilitzants i sostenibilitat de la prada urbana, alhora que es manté la bona qualitat del producte.

Font:

Luis Zurano, unitat de comunicació científica UPV