Realitat Virtual i 3D en la clínica dental del futur

Imaginem per un moment la clínica dental del futur, un lloc en el qual no existiren limitacions de temps ni d’espai. On fórem capaços de desenvolupar un entorn distribuït i sincronitzat de Realitat Virtual (RV). Un entorn en el qual dos o més odontòlegs, situats en punts geogràfics diferents, puguen interactuar i col·laborar sobre un escenari bucal virtual en 3D. En aquest supòsit, un dels odontòlegs podria actuar com a docent o supervisor en línia transmetent instruccions i proporcionant informació rellevant, alhora que monitoritza i controla la qualitat del servei i de l’experiència. Aquest és solament un exemple del que les tecnologies i comunicacions multimèdia emergents posen a la nostra disposició.

gafasAltres desenvolupaments de gran utilitat podrien ser els següents:

• Aplicacions de Realitat Augmentada (RA) que faciliten els processos de formació i operació
  • Aplicacions interactives de RV basades en la sensació tàctil per a la formació, col·laboració remota i l’intercanvi d’experiències a distància.
  • Ús d’ulleres de RV per als pacients mentre estan en consulta i per a tractar certes fòbies.
  • Aplicacions de reconeixement de gestos per a preparar exercicis de millora i monitoratge de la disfunció craniomandibular.
  • Inclusió d’efectes multisensorials (per exemple aromes) i ambientals (com a efectes d’il·luminació) que generen climes de tranquil·litat i benestar als pacients, millorant la seua qualitat d’experiència en la seua visita al dentista.
  • Sistemes de captura i tractament de vídeo, així com de multiconferència, aplicable en diferents àmbits de l’odontologia (per exemple inspecció, teleformació, teleassistència…).

Aquestes i altres recerques formen part de l’ambiciós projecte d’innovació i recerca de la Càtedra IVIO-UPV, que es durà a terme entre diversos equips de recerca del Campus de Gandia de la UPV i de l’IVIO. També està prevista la participació d’estudiants d’ambdues entitats, la qual cosa permetrà conjuminar esforços i compartir coneixements.

TECNOLOGIES MULTIMÈDIA AVANÇADES PER A MILLORAR L’EXPERIÈNCIA DELS PACIENTS

20161129_105454

En el marc d’aquestes recerques Fernando Boronat, professor titular del Departament de Comunicacions i responsable del grup Immersive Interactive Mitja R&D, del Campus de Gandia de la UPV, ha anunciat la creació d’una nova línia que suposarà “la introducció al més alt nivell de tecnologies multimèdia avançades emergents per a la millora dels procediments relacionats amb el camp de l’odontologia, tant en la pràctica professional com en la formació i en la millora de l’experiència dels pacients”. Segons Boronat, conceptes com la realitat virtual, realitat augmentada, interactivitat, immersivitat o multisensorialitat encara “semblen alienes a l’odontologia”, però conclou el professor “el nostre objectiu és desenvolupar serveis, aplicacions i dispositius innovadors que permeten aplicar-los a la pràctica clínica diària”.

INICI DE PROJECTES A PARTIR DE 2017

En els últims anys, l’odontologia ha experimentat canvis radicals en la forma de tractar les patologies orals. Segons Joan Faus, doctor i director d’IVIO, “el futur de l’odontologia passa per la constant aplicació de les noves tecnologies per a millorar la gestió en l’assistència dels pacients. Així, els avanços que la Càtedra implementarà en el Campus de Gandia permetran “realitzar millors diagnòstics i tractaments, millorar la qualitat de vida de molts col·lectius de pacients, ajudar a la detecció primerenca i a la prevenció de malalties, així com promoure la implantació de processos més eficients” conclou Faus.

Actualment, aquests projectes es troben en fase de redacció i s’engegaran a partir de gener de 2017, quan s’iniciaran les recerques teòriques i pràctiques. Una vegada concloses les fases d’estudi teòric, desenvolupament i anàlisi experimental, que es realitzaran en el Campus de Gandia de la UPV, es posaran en pràctica els coneixements adquirits i els desenvolupaments obtinguts en les instal·lacions clíniques d’IVIO a Gandia.

Més informació i consulta sobre els projectes de recerca de la Càtedra IVIO-UPV escrivint a Francisco Camarena, professor i investigador en el Campus de Gandia UPV: fracafe@fis.upv.es.

Pots seguir l’activitat de la Càtedra IVIO-UPV en el seu: blog / Twitter / Facebook