Un investigador del Campus de Gandia assessora a Geòrgia en cabals ecològics

Francisco Martínez-Capel, investigador i professor del Grau en Ciències Ambientals de la Universitat Politècnica de València en el Campus Gandia, participa en el projecte ‘Millora de la metodologia de cabals ecològics i treball preparatori per a la seua posada en pràctica’.  L’objectiu del projecte és preparar una metodologia per a determinar cabals ecològics en la República de Geòrgia, així com formar personal de diferents ministeris i altres entitats implicades en la gestió de l’aigua i dels rius.

realizando-mediciones

Martínez–Capel assessora i forma el personal clau que realitzarà aquests estudis i els responsables del seu compliment, gràcies a aquest projecte finançat per l’Agència dels Estats Units per al Desenvolupament Internacional (USAID), emmarcat en el seu programa “Government for Growth (G4G)”. El projecte el coordina l’organització Geòrgia’s Environmental Outlook (GEO) i participen quatre experts internacionals, entre ells el citat professor.

Aquest projecte demostra l’interés de Geòrgia per aplicar els principis de gestió de l’aigua de la Unió Europea, ja que la Directiva Marc de l’Aigua Europea i les directrius derivades d’ella són una guia essencial en aquest treball. L’aplicació correcta dels mètodes i la vigilància dels cabals ecològics haurà de garantir que no es queden rius secs a causa d’activitats lucratives, que es respecte l’aigua com a bé públic i que es mantinguen cabals adequats per a conservar la notable biodiversitat aquàtica.

martinez-capel-georgia-2

En la fase de formació, el professor Martínez-Capel al costat d’un altre expert internacional (R. Tharme) han impartit un taller sobre mètodes de càlcul i gestió de cabals ecològics, organitzat per a representants i personal tècnic del Ministeri de Protecció i Gestió de Recursos Naturals, l’Agència de Desenvolupament Ambiental, el Ministeri d’Agricultura, la Universitat Estatal de Tbilissi, la Universitat Estatal de Ilia, consultors i ONG de Geòrgia. Els assistents pertanyen a diverses àrees com la hidrologia, morfologia fluvial i ecologia. El taller ha inclòs dos dies de treball de camp en els rius del Caucas, on els participants han pres mesuraments reals del llit i del flux.

En el taller, el científic de la UPV a Gandia ha compartit la seua experiència en el càlcul de cabals ecològics, tenint en compte les necessitats dels ecosistemes, i també ha explicat els punts forts i problemes per al seu compliment a Espanya.