Projecte WOOL4BUILD, creació de nous materials absorbents amb residus de llana d’ovella

A l’octubre de 2014 es va iniciar un nou projecte europeu, WOOL4BUILD (IMPROVED ISOLATION MATERIAL FOR ECO-BUILDING BASED ON NATURAL WOOL) liderat per l’empresa espanyola, INPELSA. El projecte ha sigut cofinançat per la CE a través de la convocatòriaCIP-Ecoinnovation amb una durada de 30 mesos. El projecte està format per les següents entitats: INPELSA, empresa d’adobats; AITEX, Institut Tecnològic Tèxtil; ACR, empresa de construcció, UPV, Universitat Politècnica de València i ENVIPARK, Entitat Mediambiental.

El principal objectiu de WOOL4BUILD és desenvolupar un producte sostenible per a l’aïllament d’edificis basat en els residus de pèl i llana que es produeix en la indústria pelletera amb bon rendiment en aïllament tèrmic i acústic. Es parteix de la base que la llana d’ovella és un material natural excel·lent, amb molt bones característiques d’aïllament tèrmic, gestió de la humitat i absorció de soroll. No obstant açò, a causa del seu origen natural, l’homogeneïtat de les fibres no es controla i cada fibra del cabell o llana pot procedir de diferents ovelles, races o zones de pell.

Es pretenen convertir residus de pells de llana d’ovella en nous materials amb una aplicació acústica, tant en acústica arquitectònica com en acústica mediambiental. La pell d’ovella genera unes fibres de llana ben conegudes, que s’usen per a formar el que es coneix com velló. Amb el velló es poden realitzar materials naturals amb aplicacions acústiques. Per açò, investigadors del Centre de Tecnologies Físiques, liderats per Jesús Alba Fernández, participen en aquest projecte, en el qual la UPV és sòcia. Jesús Alba és catedràtic de la Universitat Politècnica de València en l’Àrea de Física Aplicada i professor i investigador del Campus de Gandia. Ha dirigit desenes de projectes de recerca des de la UPV, per a entitats públiques i privades, la majoria relacionades amb edificació, materials acústics i contaminació acústica.

En el projecte, per part de la UPV, es van a realitzar accions de validació acústica:

a) Fabricació de xicotetes mostres
b) Assajos acústics
c) Porositat i resistivitat al flux
d) Mesuraments acústics de mostres a escala
i) Validació estandarditzada de mostres

Aquests nous materials absorbents naturals seran substituts d’uns altres més agressius al medi ambient com les llanes minerals. D’aquesta manera, es podrà passar de materials que provenen de derivats del petroli a un material de fibra natural. Açò permetrà, a més d’aprofitar residus que provenen de restes de pells d’ovella, poder oferir una nova alternativa no agressiva amb el medi ambient, fabricant nous materials acústics de base natural.