Una finestra a l’univers a través de la detecció de neutrins

Personal investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) participa en el disseny i desenvolupament del telescopi de neutrins KM3NeT/ARCA, que ja té operatives sis unitats de detecció.

Els neutrins són les partícules elementals més elusives, poden, per tant, arribar dels confins de l’Univers i travessar la Terra inalterades. La seua detecció no és senzilla i requereix d’un volum instrumental enorme. La detecció de neutrins permetrà, d’una banda, complementar els telescopis convencionals i  estudiar els fenòmens més extrems de l’Univers a través d’aquests “missatgers”, i d’altra banda, estudiar les propietats fonamentals d’aquestes partícules, crucials per a entendre les teories físiques més modernes.

“S’han instal·lat cinc línies de detecció i el node de connexió, a través del qual se’ls subministra energia i es transmeten les dades”. Entre la instrumentació desplegada, “s’han emplaçat tres emissors acústics del sistema de posicionament, dissenyats en la UPV i construïts en col·laboració amb l’empresa valenciana Mediterrani Senyals Marítims”, ha explicat l’investigador del campus i expert en neutrins, Miquel Ardit. Per a qui “l’èxit d’aquesta campanya demostra la capacitat tecnològica del KM3NeT en el desplegament ràpid de línies i per a completar el detector durant els pròxims anys”.

SOBRE KM3NeT.

Situat en el mar Mediterrani a una profunditat de 3.500 metres i a uns 80 quilòmetres de la costa de Cape Passero, a Sicília, el telescopi ARCA -al costat d’ORCA , situat enfront de la costa de Tolón, a França- permetrà al personal científic implicat identificar fonts astrofísiques de neutrins d’alta energia, així com estudiar les seues propietats. Segons Ardit, “amb aquest pas s’ha constituït l’embrió del que serà un gran observatori d’astrofísica, física fonamental i ciències del mar amb enorme potencial científic”.

Una vegada finalitzada la construcció, el detector KM3NeT/ARCA formarà una xarxa de més de dues-centes unitats de detecció. Cadascuna d’aquestes unitats, consistent en una línia vertical de 700 metres d’altura alberga 18 mòduls equipats amb detectors de llum ultrasensible que registren els febles flaixos de llum generats en les interaccions dels neutrins en les profunditats del mar Mediterrani.

En l’actualitat, sis línies de detecció operen en el que es considera el nucli inicial del telescopi de neutrins KM3NeT/ARCA. Juntament amb les sis línies ja instal·lades i prenent dades en l’emplaçament d’ORCA, l’observatori KM3NeT té ara una sensibilitat comparable a la del seu predecessor, el telescopi de neutrins ANTARES. “És el primer telescopi submarí de neutrins. Les seues 12 línies porten operant més d’una dècada en les profunditats del Mediterrani demostrant la viabilitat de la tècnica i obrint una nova finestra a l’univers a través de la detecció de neutrins. KM3NeT constitueix la nova generació, amb objectius més ambiciosos i un rang d’energies més ampli”, ha apuntat el professor Ardit.

COL·LABORACIÓ INTERNACIONAL

KM3NeT ha sigut inclòs en la llista de projectes d’alta prioritat seleccionats pel Fòrum d’Estratègia Europea d’Infraestructures d’Investigació (ESFRI). Hi col·laboren més de 250 científics de més de 50 instituts científics de tot el món, i el grup d’investigació del Campus de Gandia  ha tingut un paper important en la construcció del telescopi “amb responsabilitat en el sistema de calibratge de posicionament acústic i mitjançant sensors d’orientació. També col·labora en l’anàlisi de dades del detector, sobretot en els estudis de recerca de matèria fosca. Al seu torn, a través de la unitat mixta UPV-Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO) es realitzen estudis de monitoratge acústic del medi marí”.

A més de la UPV i l’IEO, en l’àmbit nacional també participen en el projecte l’Institut de Física Corpuscular, la Universitat de Granada i l’Institut de Ciències del Mar.

Més informació en:

* Fotografies cortesia KM3NeT