Segona edició de la iniciativa “Porte una científica al meu col·le”

Per segon any consecutiu i amb motiu de l’11F, Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, el Comitè d’Igualtat del Campus de Gandia de la UPV, en col·laboració amb la Càtedra IVIO i la Càtedra de Turisme Intel·ligent, s’adhereix a la iniciativa estatal 11defebrer.org. Mitjançant aquesta acció, es coordina  i impulsa activitats divulgatives i de sensibilització en centres educatius que visualitzen la figura de les dones científiques, contribueixen a crear models referents femenins en l’àmbit científic-tecnològic, i afavoreixen el seu desenvolupament i progrés, així com la plena igualtat de gènere en aquest camp.

Dins d’aquest marc, el Campus de Gandia presenta ‘Porte una científica al meu col·le’, un programa d’activitats que inclou la participació de dones que desenvolupen la seua activitat professional i/o acadèmica en el camp  de la ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, i que mitjançant xarrades, tallers i demostracions acostaran les professions científiques i tècniques a l’alumnat. Mil estudiants tornaran a beneficiar-se d’aquesta activitat.

6 de febrer

“Saps escoltar música?  Introducció a la física d’ones” Explica les propietats del so i la importància de l’entorn on s’escolta” – Romina del Rey (professora i investigadora UPV) – 3r i 4t d’ESO – IES Rodolfo Llopis, Callosa d’en Sarrià.

10 de febrer

“Oceanografia – Dones en el mar i tècniques d’investigació marina” Història de dones  oceanogràfiques i tècniques d’investigació marina”- Josepa Costa (tècnica superior del Campus) i Blanca Feliu (investigadora del Campus) – 4t, 5è i 6è de primària – Col·legi Joan Martorell, Gandia.

11 de febrer

“Conciliació, dona i ciència” Maite Sebastià (investigadora del Campus) -3r i 4t d’ESO, Col·legi Carmelites, Gandia

“Oceanografia – Dones en el mar i tècniques d’investigació  marina” Història de dones  oceanogràfiques i tècniques d’investigació marina”- Sandra Barrancos (tècnica superior del Campus) i Blanca Feliu (investigadora del Campus) – 4t d’ESO- IES María Enríquez, Gandia.

“Què vols ser de major? Tallers de ciència”Pilar Sánchez (tècnica del Campus) i Mónica Català (investigadora del Campus) – 1r d’ESO – Biblioteca IES Ramón Muntaner (Xirivella).

“Ciència divertida”Mª José Canet, professora i investigadora del Campus. 3r, 4t i 5è de primària. Col·legi Sant Antoni de Pàdua

12 de febrer

“La ciència dels sentits”Isabel Pérez – Arjona (professora i investigadora del Campus) i Carla Sánchez (estudiant del Grau en Ciències Ambientals) – primària –Col·legi  Ròtova-Alfauir.

13 de febrer

“La ciència dels sentits”Isabel Pérez – Arjona (professora i investigadora del Campus) i Neus Montoro (tècnica del Campus) – Preventori infantil la Nostra Senyora de l’Empar del Real de Gandia / 1r i 2n de primària – CEIP Verge de la Font de Vilallonga.

17 de febrer (data probable, per confirmar data definitiva)

“Dones científiques”Pilar Sánchez, Sandra Barrancos i Neus Montoro (tècniques superiors del Campus) – 5é – 6é de primària – CEIP Sant Pere Apòstol – Alqueria de la Comtessa

20 de febrer, 12.00h

“Com funcionen els mòbils? Del walkie-talkie al 5G”Amparo Girona Amparo Girona (professora i investigadora del Campus)  – 3r i 4t ESO – Col·legi Sagrat Cor Carmelites Vedruna

22 de febrer, 12.00h

“La científica màgica” – Actuació de ‘Els Gats amb Bates’– Casa de la Cultura de –Gandia. La científica màgica és un espectacle sobre Dona, Ciència, Màgia i Narrativa, en el qual els assistents gaudiran de trucs de màgia amb metalls i matemàtiques. Està inspirat en la vida d’Ada Lovelace i narra com les històries ens modelen i com nosaltres modelem a les històries.”

Organitzat en col·laboració amb l’Ajuntament de Gandia.  Entrada lliure fins a completar aforament.

24 de febrer

“Què voldries ser de major si fores un xic? I una xica? I ara… la ciència és divertida”Pilar Sánchez (tècnica del Campus) i Teresa Rubio – 3r de primària – CEIP Miguel de Cervantes (Xirivella).

Tot el mes de febrer (de dilluns a divendres de 8:00h a 21:00h i online en Pinterest “Dones i ciència”. Selecció bibliogràfica i de recursos sobre “Dones i Ciència” a la Biblioteca Campus Gandia.

Bretxa de gènere

Parlar del paper de la dona en la ciència avui dia continua plantejant un discurs sobre barreres i invisibilitats, fonamentades en les desigualtats producte dels estereotips de gènere que perduren en la nostra societat. Els educadors i educadores tenen (tenim) un paper rellevant en la posada en marxa d’estratègies  destinades a acabar amb l’actual bretxa de gènere en la ciència, les quals parteixen de la reeducació en la relació entre la dona i la ciència. Tallers com el realitzat per Blanca Feliu, que posa en relleu el paper de la dona en la investigació Marina, o per Romina del Rey, fonamentat en la física d’ones, cerquen fomentar la vocació científica entre l’alumnat femení i eliminar els estereotips de gènere en l’alumnat masculí.

Premi vocacions científiques

Recentment el Campus de Gandia ha rebut un premi del Col·legi Oficial de Graduats en Enginyeria en Telecomunicació de la Comunitat Valenciana per la seua trajectòria i per la seua tasca de foment de les vocacions científiques i tecnològiques entre les xiquetes.