Noves tendències en les aplicacions dels ultrasons

Al juny va tenir lloc al Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València el curs d’estiu “Noves tendències en les aplicacions dels ultrasons, en el marc del títol internacional Màster Waves, que reuneix estudiants de tot el món per a realitzar estudis d’especialització en el camp de l’acústica.

El curs va estar organitzat per Francisco Camarena, professor i investigador del Campus de Gandia, i impartit per:

Roberto Giacchetta, director de l’empresa Dasel, spin off del CSIC amb més de 20 anys de recorregut en el desenvolupament d’electrònica per a sistemes d’inspecció no destructiva per ultrasons.

Noè Jiménez, investigador del CSIC, autor de sis patents en el camp de la teràpia i de la imatge per ultrasons (litotrícia, holografia, hipertèrmia, ablació, elastografia) i fundador de dues empreses spin off per a la seua transferència al mercat.

La professora Gail Ter Haar, de l’Institute  of Cancer Research (London, UK), una de les pioneres en l’ús de la tecnologia ultrasònica HIFU per a teràpia per ablació en els anys 70 (HIFU, per les seues sigles en anglès High Intensity Focused Ultrasound).

Gail Ter Haar parlant sobre teràpia ultrasònicaEnrique González-Mateo, doctorant de l’Institut d’Instrumentació per a Imatge Molecular (i3M), la tesi de la qual se centra en el desenvolupament de noves tècniques d’imatge elastogràfica per a quantificar la duresa dels teixits per a la millora del diagnòstic mèdic.

Els investigadors José Pineda-Pardo i Javier Blesa, del Centro Integral de Neurociencias de Hospitales de Madrid, que ens van presentar els resultats dels últims assajos clínics amb teràpia ultrasònica per al tractament del Tremolor Essencial i de la malaltia de Parkinson.

José Pineda-Pardo descrivint els seus experiments clínics per al tractament del Parkinson

Sergio Jiménez-Gambín, investigador de la Universitat de Columbia (NYC, els EUA), que va presentar els primers resultats obtinguts en assajos clínics per al tractament de la malaltia d’Alzheimer amb ultrasons.

Laia Miró, professora de la Universitat d’Alacant, ens va presentar els resultats sobre l’ús d’ultrasons en l’àrea de la construcció.

José Vicente García, investigador de l’Institut d’Enginyeria d’Aliments-FoodUPV, que va mostrar els diferents usos que de les ones d’ultrasons es fa en la indústria de l’alimentació; els investigadors de l’Institut de Tecnologies Físiques i de la Informació “Leonardo Torres Quevedo” (ITEFI, CSIC).

Jorge Camacho, que va mostrar la tecnologia desenvolupada pel seu grup per a la inspecció ecogràfica dels pulmons.

Tomás Gómez, referent internacional en el desenvolupament de sistemes ultrasònics capaços de funcionar sense contacte amb el medi sotmès a estudi.

Xose Luís Dean Ben, investigador de l’Institute  of Biomedical Ingeneering de la Universitat de Zuric, que va mostrar els avanços de la tècnica mixta d’imatge coneguda com Optoacústica, que permet visualitzar selectivament teixits on es troben determinades molècules.

Cal destacar que 4 dels ponents del curs són titulats del Campus de Gandia: Noè Jiménez, Enginyer de Telecomunicació, So i Imatge, actualment Científic Titular del CSIC; Sergio Jiménez i Enrique González, Màster en Enginyeria Acústica, actualment investigador de la Universitat de Columbia i estudiant de doctorat de l’i3M respectivament i Ricardo García, graduat en Comunicació Audiovisual i actualment responsable l’àrea de màrqueting i comunicació de l’empresa Brio Ultrasonics.

A més, van visitar les instal·lacions de l’empresa Brio Ultrasonics, a Paterna, on de la mà d’Alejandro  Cubel i Ricardo García van poder conèixer el procés complet de fabricació de les màquines de neteja per ultrasons, des del disseny a l’acabat final. També van poder descobrir de primera mà totes les característiques que fan única a aquesta tecnologia i els desenvolupaments i aplicacions més capdavanters en els quals està treballant l’empresa.

Ricardo García, de Brio Ultrasonics, explicant el funcionament de la tecnologia ultrasònica de neteja industrial

La Comunitat Valenciana és un referent en l’ús dels ultrasons, tant a nivell industrial com en R+D desenvolupada en els centres d’investigació. Prova d’això són els resultats presentats en aquest curs d’estiu al Campus de Gandia.