Nou dispositiu de diagnòstic ràpid i precoç de càncer

Imaginen un dispositiu que permeta un diagnòstic ràpid i precoç de diferents tipus de càncer -en concret, de mama, pròstata, pulmó i colorectal- analitzant tan sol dues o tres gotes de sang? Aquest és l’objectiu de SAPHELY, un projecte europeu finançat pel programa Horitzó 2020 de la UE i que està liderat per un investigador del Campus de Gandia, Jaime García Rupérez, junt amb altres investigadors que pertanyen al Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV. El projecte compta a més amb el grup SYM del Centre de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic com a segon soci de la UPV.

Nanofotònica per a sensat i biomarcadors microRNA

Font: RUVID. Autor il·lustració: Ovidio Miguel Maestro Sellés

El dispositiu proposat en SAPHELY, basat en tecnologia nanofotònica, permetrà una identificació ràpida i ultra-sensible de biomarcadors basats en microRNA, la desregulació dels quals ha sigut relacionada amb una gran quantitat de malalties. “La principal novetat d’aquest equip radicarà en la combinació de tecnologia nanofotònica de sensat i d’un nou sistema de reconeixement d’aquests biomarcadors microRNA que permetrà amplificar l’efecte d’aquesta interacció. Açò proporcionarà una sensibilitat extremadament elevada, que no s’obté amb els sistemes de diagnòstic actuals”, destaca Jaime García, investigador del Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV i coordinador del projecte.

La tècnica de sensat podria ser implementada a més d’una forma més senzilla que altres utilitzades actualment, en les quals és necessari dur a terme complexos processos de preparació de mostra o de marcat per a obtenir sensibilitats tan altes. Segons apunten des del NTC, açò es traduirà en la possibilitat d’obtenir dispositius molt compactes, lleugers i de baix cost -s’estima un cost inicial del dispositiu de lectura per sota dels 3.000€.

D’aquesta manera, SAPHELY permetria la implementació de programes d’screening massiu, en els quals tota la població de risc d’una determinada malaltia puga ser analitzada d’una forma ràpida i senzilla. “Ajudaria a diagnosticar la patologia abans que es presentara cap símptoma rellevant, la qual cosa tindria un gran impacte en la qualitat de vida dels ciutadans i suposaria una enorme reducció dels costos assumits pels sistemes de salut”, apunta Jaime García, professor del Campus de Gandia.

Altres aplicacions

El dispositiu podria aplicar-se també al diagnòstic d’una gran quantitat de malalties que tinguen una desregulació de determinats biomarcadors microRNA. Actualment, s’ha identificat més de 400 malalties associades amb aquestes desregulacions, entre les quals s’inclouen malalties tan rellevants com Alzheimer, Parkinson, diabetis, osteoporosis o malalties cardiovasculars, a més de les diferents tipologies de càncer.

I fora de l’àmbit clínic, apunten cap a un ús per a la detecció de contaminants en recursos mediambientals o de bacteris, pesticides, etc. en aliments; l’anàlisi de l’efecte de nous medicaments, la detecció ràpida d’amenaces químiques o biològiques, “i qualsevol altra aplicació que requerisca de la detecció ràpida i ultra-sensible de determinats anàlits”, conclou Jaime García.