Viatja amb la tortuga Lola

Investigadors del Campus de Gandia liderats per Eduardo Belda realitzen un projecte de marcatge i seguiment via satèl·lit per a estudiar el comportament, ús de l’hàbitat i supervivència d’exemplars criats en captivitat i exemplars rehabilitats de tortuga boba (Caretta caretta). L’estudi es realitza en col·laboració amb la Generalitat Valenciana, la Universitat de València, l’Oceanogràfic i l’ONG Xaloc.

Les tortugues bobes es marquen amb transmissors per satèl·lit per a realitzar un seguiment dels seus moviments després de la seua solta en el mar. El primer exemplar que ha sigut alliberat és Lola, una tortuga boba juvenil rehabilitada en l’Arca del Mar. Aquest seguiment està patrocinat per l’Aquari de Sevilla.

En el següent mapa apareixen tots els moviments de Lola en el seu viatge pel Mediterrani. A més, si punxes en els senyals del mapa pots obtenir informació complementària elaborada pels investigadors del projecte.

(Actualització, 23 de setembre del 2015)

Respecte al seguiment de Lola, l’investigador responsable del projecte, Eduardo Belda, confirma la supervivència durant les primeres setmanes després del seu alliberament. En animals procedents de centres de recuperació aquest període és crític per la qual cosa és més que satisfactori el resultat.

Arran de la informació registrada pels satèl·lits, s’ha constatat que Lola es va dispersar en direcció nord, des de Torrevella cap al Delta de l’Ebre i va ser localitzada, principalment, en hàbitats nerítics (zona marítima propera a la costa, però que no té contacte directe amb el litoral, abastant des dels 10 metres de profunditat fins als 200 metres sota el nivell del mar).

La marca va estar enviant senyals durant quasi tres mesos, “un gran registre si tenim en compte que el temps mitjà de les marques en anteriors treballs va ser de 55 dies”, aclareix Belda. La qualitat de les localitzacions va ser baixa, probablement a causa de problemes de captació d’energia (harvesting) per part de les plaques solars. Una altra circumstància desfavorable ha sigut “la presència de núvols que va afectar la localització mitjançant satèl·lit” assegura Belda. El treball ha servit per a “dissenyar millor el marcat dels juvenils de tortuga babau que van nàixer l’any 2014, i que hem marcat al setembre de 2015”, conclou l’investigador.

NOVA SOLTA DE TORTUGUES

L’estudi continua amb el seguiment dels moviments de diversos juvenils de tortuga babau nascuts el 2014 procedents d’un niu de tortuga babau trobat en la platja de Sant Joan (Alacant). El niu, amb 130 ous, va ser traslladat per investigadors de la Unitat de Zoologia Marina de la Universitat de València a una platja protegida del Saler on va ser custodiat per voluntaris de l’ONG Xaloc, i una part dels ous es van incubar a l’ARCA del Mar a l’Oceanogràfic de València. Finalment, van eclosionar 103 ous i les petites tortugues s’han cuidat durant tot l’any en l’ARCA per a augmentar les seues probabilitats de supervivència.

Fotos de Eutimio Martínez (Más allá de la ciudad)

Investigadors del Campus de Gandia amplien així el projecte iniciat amb Lola i ja estan estudiant les migracions d’aquests juvenils mitjançant el seguiment via satèl·lit de diversos dels exemplars alliberats el passat dia 14 de setembre de 2015 en la platja del Carabassí (Elx). En total es van alliberar 23 tortugues de les quals vuit van ser marcades amb un transmissor via satèl·lit com el de Lola. Els noms de les tortugues es van triar per sorteig entre les propostes realitzades per les desenes d’assistents a l’acte.

Vídeo de ‘Esto es Elche’

La seua solta es produeix en aquest moment a causa de diversos factors claus. Entre els quals es troben que és l’època en la qual les tortugues eclosionen dels ous, han aconseguit una grandària que els va a permetre tenir majors probabilitats de supervivència i al fet que la temperatura de l’aigua és òptima en aquesta època de l’any.

El seguiment de Lola i els 8 nous exemplars es pot veure en el mapa “Tortuga Lola i les seues amigues” que hi ha a l’inici d’aquesta entrada. Més informació sobre aquest i altres projectes científics similars a tot el món en la web www.seaturtle.org.

(Actualització, 11 de gener del 2016)

Si estàs interessat a patrocinar una de les tortugues participants en el projecte, posa’t en contacte amb nosaltres (ebelda@dca.upv.es) i esbrina com fer-ho.
Més informació sobre el projecte