Jornada ‘Científiques Invisibles’

Jornada patrocinada per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport.

El Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València va celebrar el 5 de març de 2014 la jornada “Científiques Invisibles” amb motiu del Dia Internacional de la Dona i amb l’objectiu de mostrar el paper de les dones en la ciència i la investigació al llarg de la història. El programa va estar compost per una taula redona protagonitzada per científiques de la UPV que reflexionaren sobre la seua experiència personal i professional; també s’inaugurà l’exposició ‘Científiques invisibles’ i es realitzà una visita guiada, i dramatitzada, pel campus.

Durant la taula redona María José ViñalsRomina del Rey i Ana María Amat, investigadores de la UPV, animaren les dones a lluitar pels seus somnis a pesar de l’entorn. ‘No deixeu que ningú us forge les vostres expectatives, forgeu-les vosaltres mateixa’, ha afirmat Mª José Viñals, catedràtica des de l’any 2010 i amb 27 anys de carrera investigadora.

Romina del Rey, Ana María Amat, María José Viñals i Sandra Martorell

Les tres ponents insistiren en el fet que amb treball i amb il·lusió s’aconsegueixen les metes. Ana Mª Amat, catedràtica de la UPV amb 20 anys de trajectòria investigadora, docent i de gestió al Campus d’Alcoi, animà les presents, moltes d’elles dones joves, que se dediquen a alguna cosa que els apassione, perquè aquesta serà la garantia que els farà obtenir resultats. Romina del Rey, doctora en Física Aplicada, amb 8 anys de carrera investigadora en el Campus de Gandia i mereixedora de diversos premis com el Premi Andrés Lara a Joves Investigadors, ha donat algunes claus per a detectar si es té vocació científica: ‘si us pregunteu el perquè de les coses i no accepteu qualsevol resposta pot ser que la ciència siga per a vosaltres’.

Exposició ‘Científiques Invisibles’

Després de la taula redona  va tindre lloc la visita i inauguració oficial a l’exposició ‘Científiques Invisibles’, organitzada per la Xarxa d’Universitats Valencianes per al foment de la Investigació (RUVID), on es ret homenatge a moltes de les científiques més rellevants i pioneres que no reberen en el seu moment tot el reconeixement merescut.

La visita a l’exposició va comptar amb guies caracteritzades com tres de les científiques més importants: Ada Lovelace, Rosalind Franklin i Marie Curie, que explicaren als participants les seues investigacions en els laboratoris del Campus de Gandia, recreant el context on treballaven i quins reptes hagueren de superar perla seua condició de dones. La visita fou organitzada per professores i estudiants del Grau en Gestió Turística del campus.

L’exposició ‘Científiques Invisibles’ reflecteix la història de milers de dones que han dedicat la vida a la investigació i han sigut completament desconegudes fins fa poc de temps. ‘Una de les formes d’acabar amb aquesta discriminació és rescatar la presència de dones en la ciència, donar-les a conèixer i oferir-les com a referents per a les futures investigadores’, asseguren els organitzadors.

Accions complementàries

La jornada ‘Científiques invisibles’ s’emmarcà dins de les activitats que el Campus de Gandia va organitzar durant el mes de març entre les quals també s’inclogueren la publicació de missatges i contingut audiovisual en Facebook y Twitter amb el hashtag #científicasinvisibles per a posar en valor el treball de las dones en la ciència, així com mostrar l’activitat de les investigadores del Campus de Gandia. A més, la Biblioteca de la universitat està treballant en la difusió de la producció científica de les investigadores del Campus a través del seu repositori Riunet i posà a disposició de tota la comunitat universitària suggeriments de lectures relacionades amb les protagonistes de l’exposició, a través de Pinterest.