Investigant en Ciències Ambientals

El Campus de Gandia de la UPV desenvolupa importants línies de recerca en l’àmbit de la conservació ambiental. El professorat i personal investigador centra els seus estudis en diversos camps d’actuació:

– Modelització de sistemes dinàmics i aplicacions matemàtiques i estadístiques

– Contaminació química i ecotoxicologia

– Detecció de plaguicides i altres contaminants

– Conservació de la biodiversitat en rius

– Acústica ambiental i urbanística

En l’àmbit de la modelització de sistemes dinàmics i aplicacions matemàtiques i estadístiques, el professor Vicent Estruch és responsable d’aquesta línia d’investigació l’objectiu de la qual és convertir els problemes mediambientals en problemes matemàtics sobre els quals poder fer prediccions.

miguel rodilla alta marMiguel Rodilla, en l’àmbit marí i costaner, lidera un grup que investiga els processos geoquímics que es produeixen en el medi marí. Junt a aquest professor, treballen investigadors que analitzen les condicions geoquímiques del sediment marí, la contaminació del qual dóna lloc a la proliferació d’algues.

Per altra banda, Francisco Martínez Capel és el responsable de diversos projectes d’investigació en el marc de la conservació de la biodiversitat en els rius.

En el camp de l’acústica ambiental i urbanística, el professor Jesús Alba lidera els treballs d’un grup amb una llarga trajectòria en projectes finançats per organismes públics i empreses privades. Els seus projectes se centren en l’obtenció de nous materials per a l’aïllament acústic no contaminants i procedents de materials naturals o reciclats. Quant a la química analítica, una gran part de la investigació se centra en la detecció de la presència de plaguicides i altres contaminants.

A més en el Campus de Gandia de la UPV es troba l’ Institut d’Investigacions per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) que promou i realitza investigació científica d’excel·lència en la planificació del territori, creació de ferramentes tecnològiques d’intervenció i monitorització dels ecosistemes. Els seus objectius són facilitar la creació d’un equip de treball multidisciplinari que augmente les possibilitats de realització de projectes d’investigació i permeta l’accés a projectes de major envergadura. L’IGIC està integrat per 70 investigadors, tots ells del Campus de Gandia.

Gràcies a la unió entre les capacitats tecnològiques de la Universitat Politècnica de València i les necessitats de l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO) naix la Unitat Mixta d’Investigació IEO-UPV en Tecnologia per a Estudis Marins (UTEM), ubicada al nostre campus. Està formada per 50 investigadores de la UPV i 25 de l’IEO.

La UTEM treballa en el desenvolupament de ferramentes tecnològiques i noves metodologies d’estudi en tres àrees d’actuació: aqüicultura, estudi del medi marí, de la biodiversitat, i dels recursos pesquers.

A més dels treballs de camp en el medi natural, el Campus disposa de diverses instal·lacions on dur a terme les seues recerques com el laboratori d’organismes, laboratori de biotecnologia, laboratori d’ecologia i sòls, viver, laboratori de cartografia, herbari i també instal·lacions d’aqüicultura, rocalla i magatzems en el port de Gandia.