El Campus de Gandia col·labora en un projecte del CREAF per a desenvolupar una estratègia davant el canvi climàtic en la conca del Serpis

El Campus de Gandia de la UPV ha arrancat les reunions participatives del projecte REDAPTA, impulsat pel CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals), l’objectiu del qual és desenvolupar una estratègia davant el canvi climàtic en les conques del Serpis i del riu Tordera (Catalunya). El projecte REDAPTA: ‘Construint espais de governança per a l’adaptació al canvi global en rius mediterranis’ va reunir la setmana passada en el seu primer acte a Gandia associacions ambientals, regidors i tècnics d’ajuntaments, representants de la Confraria de Pescadors del Port de Gandia, experts acadèmics i altres usuaris de l’aigua en la conca del Serpis.

En aquesta primera reunió es va comptar amb una presentació d’Arancha Fidalgo, de l’Oficina de Planificació Hidrològica de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, en la qual es va analitzar la importància de la participació pública en els plans hidrològics, especialment en la conca del Serpis. A més, es va realitzar una dinàmica de grup per a definir els reptes de la conca. D’altra banda, el primer acte del projecte en la conca de la Tordera es va realitzar el passat 6 de novembre.

El projecte, dirigit pel CREAF (ens públic d’investigació dedicat a l’ecologia terrestre, l’anàlisi territorial i el canvi global, localitzat en la Universitat Autònoma de Barcelona), compta amb el suport de la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica, així com amb la col·laboració de l’Institut IGIC del Campus de Gandia (UPV). Aquest projecte va començar al setembre i finalitzarà al juliol de 2020.

GOVERNANÇA PER A L’ADAPTACIÓ AL CANVI CLIMÀTIC

El projecte REDAPTA pretén utilitzar espais de governança per a l’adaptació en trams sensibles de rius mediterranis i centra les seues activitats en el riu Serpis (Comunitat Valenciana) i en el riu Tordera (Catalunya). Basant-se en els resultats del projecte ISACC TorDelta, amb el suport de la Fundació Biodiversitat en la convocatòria 2016, es vol desenvolupar un nou procés participatiu en paral·lel en les dues conques, per al co-disseny de mesures d’adaptació concretes dins del marc d’una planificació estratègica i integrada, així com el seguiment participatiu de mesures de restauració de la morfologia fluvial.

El projecte compta amb tres objectius principals. En primer lloc, crear un document amb l’acord de diversos usuaris de l’aigua, proposant una estratègia d’adaptació al canvi global, és a dir, els canvis que pateix el territori a causa de les dinàmiques de la demografia i els usos de sòl, així com els efectes del canvi climàtic. El segon objectiu serà el seguiment participatiu d’una actuació de millora del riu, que en el cas del riu Serpis es desenvoluparà en la zona coneguda com ‘la platja de Potries’; i el tercer, la creació d’una xarxa ibèrica d’espais d’innovació en la governança de l’aigua, que celebrarà una jornada d’intercanvi d’experiències en la fase final del projecte.

EFECTES DEL CANVI CLIMÀTIC EN ELS RIUS

El canvi climàtic està afectant de forma notable el cabal dels rius i les espècies que els habiten. Concretament, un estudi de l’Institut IGIC va estimar anteriorment una forqueta de reducció dels recursos hídrics disponibles en el riu Serpis de un 28% i un 43% durant els pròxims 20 anys, depenent de l’escenari analitzat. ‘Una de les conclusions del nostre anterior estudi va ser la necessitat de concertar mesures per a l’adaptació al canvi climàtic, integrant els diferents interessos i perspectives dels usuaris de la conca, i és per això que vam acceptar col·laborar juntament amb el CREAF en el projecte REDAPTA’, ha explicat l’investigador Francisco Martínez Capel de la UPV.

Es pot trobar més informació sobre el projecte REDAPTA en el blog de la Plataforma del Serpis i en el blog de la Taula de la Tordera.