Primera tesi de la Càtedra IVIO i V Premis al millor TFM/TFG en Tecnologia Odontològica

El doctor de la Càtedra IVIO-UPV del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, Josep Rodríguez Sendra, ha presentat la seua tesi doctoral amb el títol ‘Monitoratge ultrasònic de teixits odontològics’, la primera presentada en el marc de la càtedra, creada en 2016.

El seu treball consta d’una part que analitza el procés d’aparició de càries en l’esmalt i la dentina, a més d’una altra dedicada al desenvolupament d’un sistema de detecció de complicacions en processos de regeneració òssia per a la col·locació d’implants. En tots dos casos, l’ús d’ultrasons ha permès plantejar mètodes que milloren el diagnòstic i la qualitat assistencial en aspectes que es donen molt sovint en qualsevol clínica dental. Els directors de la tesi han sigut Francisco Camarena, director de la Càtedra IVIO-UPV, Rubén Picó, professor titular del Campus de Gandia de la UPV, i Joan Faus, director de l’IVIO.

En primer lloc, l’estudi de l’aparició de càries, fruit de la col·laboració entre la UPV i el CEU-Universitat Cardenal Herrera, ha consistit a monitorar amb ones d’ultrasò la penetració d’un àcid en la dentina humana per desmineralització artificial, que emula el procés de desmineralització natural, consistent en la pèrdua progressiva dels minerals que componen els esmalts. El model proposat permet usar la desmineralització artificial de la dentina per a estudis de laboratori i obri la porta a la seua aplicació per a estudis en teixits vius.

L’altre pilar de la tesi se centra en el monitoratge de processos de regeneració òssia per a la col·locació d’implants. El temps mitjà d’aquests processos oscil·la entre sis i nou mesos, però en alguns casos falla, havent de repetir-se els procediments quirúrgics, la qual cosa suposa un important inconvenient per al pacient. En l’estudi proposat pel doctor Rodríguez s’ha dissenyat, construït i provat un nou sistema de monitoratge mitjançant ultrasons, que permet detectar primerencament problemes en els processos de regeneració òssia de forma no invasiva i no ionitzant. D’aquesta manera, l’eficiència del treball del dentista serà molt major, influint positivament en la salut dental del pacient, així com en el seu benestar, autoestima i altres beneficis associats a la implantologia.

La tesi doctoral de Josep Rodríguez Sendra demostra les àmplies possibilitats que la tecnologia d’ultrasons ofereix en el camp de l’odontologia. Seguint les conclusions obtingudes en la investigació, Rodríguez afig que dins de la càtedra “es realitzaran experiments en viu per al monitoratge de la regeneració òssia i, a més, s’estudiarà la influència de la desmineralització segons la seua proximitat amb l’arrel de la dent”. L’odontologia és un dels camps de la medicina en els quals la tecnologia mecànica i d’imatge juga un paper més rellevant.

COMPTE ARRERE DELS PREMIS CÀTEDRA IVIO-UPV Al MILLOR TFG/TFM 2021

La Càtedra IVIO-UPV segueix amb la seua posada en valor dels nous titulats en la V edició dels Premis al Millor TFG/ TFM sobre Tecnologia Odontològica. Si enguany has defensat el teu TFG o TFM sobre tecnologia aplicada a l’odontologia, tens la possibilitat d’aconseguir un premi de 1.000 € per a exposar-lo en un congrés, simposi o jornada del mateix camp. Aquest guardó ja ha permès a quatre estudiants d’universitats espanyoles ser reconeguts amb una distinció acadèmica de primer nivell. Pots presentar el teu treball fins al 31 de desembre de 2021.

Consulta les bases en: http://www.upv.es/contenidos/CATIVIO/

Més informació i consulta sobre els projectes d’investigació de la Càtedra iViO-UPV escrivint a Francisco Camarena, professor i investigador al Campus de Gandia UPV: fracafe@fis.upv.es.

Pots seguir l’activitat de la Càtedra IVIO-UPV en: blog / Twitter / Facebook