Més ciència en Dones Sàvies IV

Un any més, el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) col·labora en la IV edició del cicle de conferències Dones Sàvies, organitzat pel CEIC Alfons el Vell i la Biblioteca de Gandia, amb el suport de la Regidoria d’Igualtat de l’Ajuntament de Gandia i el CEFIRE-Gandia, i coordinat i moderat per Rosa Mascarell, artista, comissaria d’esdeveniments culturals i assagista.

Dones Sàvies proposa un cicle de conferències en les quals, de la mà d’acadèmiques, científiques i divulgadores, es dona visibilitat a la contribució de vuit dones de referència en els àmbits de la història, la ciència, l’art, el turisme, la literatura, la política o el feminisme, entre altres. Les conferències començaren a l’octubre de 2021 fins a maig de 2022, celebrant-se una per mes, en la Sala d’actes de la Biblioteca Central de Gandia a les 19.30 h.

L’accés és lliure per a tots els públics, estant especialment orientades a la joventut. L’aforament està restringit a 56 persones i se seguiran les recomanacions sanitàries. Així mateix, aquells que no puguen assistir presencialment podran veure les conferències des de casa a través de la plataforma YouTube, on es retransmetran en directe i es donarà l’oportunitat d’interactuar amb les ponents de forma telemàtica.

CIENTÍFIQUES PIONERES

Des del Campus de Gandia es proposen dues conferències sobre l’obra i llegat de dues científiques pioneres en els seus camps de coneixement.

RITA LEVI MONTALCINI I ELS REPTES CIENTÍFICS DEL SEGLE XXI”

D’una banda, el dia 4 de novembre, María Teresa Rubio, Investigadora del CSIC i de la Unitat de Senyalització per Nutrients de l’Institut de Biomedicina de València (IBV), ens parlarà de Rita Levi Montalcini, neuròloga i professora universitària italiana, guanyadora del Premi Nobel de Medicina i Fisiologia l’any 1986. En 1952 va descobrir el factor de creixement, l’ordre que necessita una cèl·lula per a iniciar la seua reproducció, i és responsable de la promoció i creació, entre altres centres, de l’European Brain Research Institute.

JEMIMA MORRELL, PIONERA DEL TURISME SOSTENIBLE”

Per la seua part, el pròxim dia 2 de desembre, Lola Teruel, experta en turisme del Campus de Gandia, ens parlarà de Jemima Morrell. El treball investigador de Lola se centra en la conservació, posada en valor i dinamització turística del patrimoni natural i cultural des del prisma de la sostenibilitat, amb el propòsit de millorar el desenvolupament sociocultural i econòmic de les persones i les destinacions turístiques.

Aquest interès connecta la investigadora amb la tasca de Jemima Morrell, dona exploradora que va realitzar el primer viatge organitzat a Suïssa en el segle XIX. La seua experiència recorrent els Alps suïssos, recopilada a través del seu llibre de viatge, va servir d’inspiració a altres empresaris d’aquesta època, en concret a Thomas Cook, precursor dels paquets turístics tal com es coneixen actualment.

“Entorn de la figura de Jemima Morell s’han produït documents, escrits i audiovisuals, que recreen els paisatges, patrimoni i costums com a reclam turístic, i com a via per al vostre coneixement, valoració i respecte”, destaca la investigadora del Campus.

Amb aquesta iniciativa es vol posar en relleu l’aportació de dones pioneres i sàvies, la lluita de les quals va transformar la realitat, proporcionant referents femenins que permeten identificar-se i inspirar a les persones més joves per a la consecució d’un món més just i igualitari. Tal com expressa Rosa Mascarell “el biaix de gènere en els estudis de cicles formatius i universitaris, així com la posterior repercussió quant a salari i presència en llocs de decisió persisteix en els nostres dies, sent el motiu que impulsa aquestes jornades”.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+i del Campus de Gandia