“Visca Berlanga”

Saps quina pel·lícula de Berlanga va estar nominada als Oscar? I quantes pel·lícules va dirigir? I quina col·lecció de llibres va publicar? I quina és la paraula que es repeteix en tots els seus llargmetratges? Tens totes les respostes en l’exposició “Visca Berlanga. Una història de cinema” que pots veure en el MuVim, fins al 19 de setembre. Aquesta mostra és el millor homenatge l’any en què es commemora el centenari del naixement del director de cinema i guionista valencià Luis García-Berlanga.

Raúl González Monaj, expert en Comunicació Audiovisual del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, ha sigut l’encarregat del disseny expositiu de la mostra i explica que “es va apostar per fer un disseny d’exposició més visual per a atraure la joventut”. Per al disseny gràfic va comptar amb l’ajuda de l’Estudi Pedra, format per Melani Lleonart i Álvaro Sanchis, docents de la Facultat de Belles arts de la UPV. Mentre que José Company “Toro”, llicenciat en Belles arts per la UPV, s’ha ocupat de la construcció i l’attrezzo i Beatriz Lluch, també llicenciada en Belles arts per la UPV ha sigut l’encarregada de la pintura artística i l’attrezzo.

RECORREGUT PER L’OBRA DE BERLANGA

L’exposició es divideix en cinc espais. La benvinguda en el vestíbul que fa picades d’ullet a Benvingut Míster Marshall i Plácido, una altra sala arreplega els cartells de les 17 pel·lícules que va dirigir, el tercer espai reuneix els cartells de les seues estrenes a l’estranger, donant a conèixer la transcendència de Berlanga fora d’Espanya, el quart està dedicat a la censura i el cinquè al Berlanga erotòman, que va arribar a dirigir la col·lecció El somriure vertical.

Quasi tot el material exposat és propietat de Santiago Castillo París que “és un fan fatal, un col·leccionista de Peníscola, que s’ha dedicat a recopilar tot el material de les pel·lícules rodades allà”, apunta González Monaj.

La mostra es completa amb tres audiovisuals:  les fitxes de cadascuna de les seues 17 pel·lícules i dos muntatges. Un està dedicat al pla seqüència “del qual Berlanga va ser un mestre i en l’altre apareix la paraula austrohúngaro, paraula fetitxe en la seua cinematografia, i reuneix els 17 moments en els quals es pronuncia”, afig el professor del campus.

Font: Carmen Revillo, Àrea de Comunicació de la UPV