Projecte CaboRorcual

Personal investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) lidera i participa en el projecte CaboRorcual, amb què es pretén estudiar el rorqual comú (Balaenoptera physalus), el segon animal més gran del planeta després de la balena blava, al seu pas pel Cap de la Nau i el Canal d’Eivissa, així com els factors que amenacen la seua població, l’espècie de la qual està catalogada en rang de vulnerable.

El projecte, sota la coordinació de l’investigador i professor del campus, Eduardo Belda, expert en el marcat i seguiment d’espècies marines, compta amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana, els ajuntaments de Dénia i Xàbia, la Fundació Baleària, l’associació EUCRANTE, l’Institut Espanyol d’Oceanografia i la Fundació Oceanogràfic, que participarà en alguns dels aspectes més nous del treball com la presa de mostres biològiques i el marcat satel·lital dels animals.

La importància d’aquest projecte deriva de la millora del coneixement sobre la presència del rorqual comú en les costes de Dénia i Xàbia, els caps de Sant Antoni i de la Nau, i s’ha erigit en un punt important per al seu pas entre els mesos de maig a setembre.

El pas d’aquests animals es dona fora de l’Àrea Marítima Protegida (AMP) del corredor de migració de cetacis del Mediterrani i és freqüent la presència d’altres cetacis, especialment el dofí mular, espècie d’interès en el marc de la Xarxa Natura 2000. L’àrea d’estudi inclou diversos espais marins protegits d’aquesta Xarxa Natura 2000.

Mitjançant l’ús de tècniques d’acústica passiva, seguiment satel·lital, mostrejos visuals i fotoidentificació, aquest estudi té com a objecte analitzar la presència i origen de les poblacions del rorqual comú, l’ús de l’hàbitat, riscos associats a activitats humanes com el trànsit marítim o el soroll submarí i avaluar la idoneïtat de la zona per a la proposta d’una nova àrea marina protegida.

ACCIONS A DESENVOLUPAR

Per a aconseguir els diferents objectius específics que es plantegen es realitzaran campanyes de monitoratge acústic passiu amb ancoratges de diversos detectors acústics. També es durà a terme un projecte pilot per a marcar als animals amb emissors satel·litals, que permetrà el seguiment de la seua migració. Igualment, s’analitzaran els riscos que implica en els seus recorreguts el trànsit marítim existent.

Al llarg del programa, es desenvoluparan campanyes de mostreig mitjançant transsecte de detecció visual i foto d’identificació per a comprovar la presència del rorqual comú, del dofí mular i d’altres mamífers marins. Finalment, s’avaluarà la idoneïtat de la zona per a proposar-la com una nova àrea marina protegida o la modificació dels límits de les AMP existents actualment.

El projecte compta amb el suport de la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Democràtic.

Programa “Revisado por Pares” (UPV Radio) –  Objetivo proteger al segundo animal mas grande del planeta [18-05-2021]

JORNADA DE PRESENTACIÓ

El dilluns 31 de maig va tenir lloc una jornada de presentació del projecte CaboRorcual, celebrada al campus i de manera telemàtica, en la qual es van donar a conèixer els aspectes més importants i nous, els objectius i les accions que es duran a terme en el projecte.

CAMPANYA DE VOLUNTARIAT

En aquest projecte, l’associació EUCRANTE és l’encarregada de coordinar el voluntariat, que té com a objectiu complementar les dades d’albiraments  des de terra del rorqual comú i del dofí mular (Tursiops truncatus) al seu pas per la costa de Dénia.

A més, de forma paral·lela als albiraments des de terra, es realitzarà un mostreig de dos dies en embarcació, passant la nit en terra, durant la primera quinzena de juny (dates a concretar). Les places en l’embarcació són molt limitades, únicament hi ha disponibles un total de 8 places, 4 en cada eixida. En aquestes eixides d’albirament en embarcació, a més de censos visuals, també es realitzarà un mostreig mitjançant acústica passiva amb un hidròfon d’arrossegament.

Pots seguir els avanços del projecte a través del compte d’Instagram: https://www.instagram.com/cabororcual/

Font: Laida Frasquet Pascual, Àrea de Comunicació Campus de Gandia