Reg intel·ligent en cultius de cítrics

La degradació del medi ambient i l’escassetat d’aigua ocasionada pels efectes del canvi climàtic juntament amb la creixent demanda d’aliments atribuïda al creixement continu de la població mundial es presenten com a principals desafiaments de la dècada a escala global. En resposta a aquestes tendències, l’agricultura promou la gestió sostenible de la terra i dels recursos naturals per a garantir la salut i rendibilitat del medi ambient.

Entre els principals objectius d’aquest tipus d’agricultura sostenible es troba la millora de l’eficiència de l’ús dels recursos hídrics en els sistemes agrícoles, una preocupació latent en l’agricultura mediterrània, donada l’escassetat d’aigua. A les precipitacions poc abundants característiques d’aquest clima s’uneix l’efecte del canvi climàtic, fent més acusada aquesta tendència que, segons les previsions dels experts, reduirà la disponibilitat d’aigua per al reg en el futur.

Aquesta previsió posa de manifest la necessitat de disposar de mitjans de control i avaluació de la gestió i el rendiment del reg per a abordar l’escassetat d’aigua i, al mateix temps, augmentar la productivitat de manera eficient i sostenible. Amb aquesta finalitat, personal investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), en col·laboració amb la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH), han realitzat un estudi en el qual s’avalua l’eficiència del reg mitjançant indicadors de rendiment en sistemes de cultiu de cítrics en l’est d’Espanya.

En l’estudi se seleccionen 5 indicadors per avaluar l’acompliment en l’aportació d’aigua, relacionant el reg i la precipitació efectiva amb les necessitats del cultiu; l’eficiència productiva, relacionant la collita global i de fruita de qualitat òptima amb el volum d’aigua de reg; i l’eficiència econòmica, relacionant els ingressos del cultiu amb el cost d’aigua de reg.

A continuació, aquests indicadors s’apliquen a una base de dades. “Atés que les característiques de la zona i el sistema de cultiu de cítrics en l’est d’Espanya són particulars, incloem en la nostra anàlisi dues variables clau per a comprendre els canvis en els indicadors: la qualitat obtinguda i els ingressos en funció del reg aplicat”, indica Bernat Roig-Merino, investigador del campus. Aquestes dades han sigut recopilades per una comunitat de regants i una cooperativa d’agricultors de cítrics de l’àrea estudiada al llarg de cinc anys.

SIG implementado por el proyecto GOINNOWATER en la CR de la Foia del Pou (Vall d’Albaida)

ENFOCAMENT INNOVADOR

L’estudi implementa un sistema d’intel·ligència artificial per a predir l’eficiència productiva d’un hort de cítrics en funció de la grandària i del subministrament d’aigua. “L’ús d’intel·ligència artificial es combina amb un dels indicadors per a establir recomanacions sobre la gestió del reg per als agricultors”, apunta Jaime Lloret, expert en Intel·ligència Artificial del campus. Aquestes recomanacions poden evitar el mal ús de l’aigua, ajudant els agricultors a augmentar la seua productivitat al mateix temps que es redueixen les despeses.

GOINNOWATER

L’estudi,  mostra una aplicació preliminar d’indicadors de rendiment per a la seua posterior utilització en el projecte GOINNOWATER, un projecte supraautonòmic en el qual participa el campus, destinat a la millora de la gestió de l’aigua i l’energia en el regadiu modernitzat d’explotacions fruiteres. L’equip investigador del projecte al campus està liderat per Bernat Roig i conformat per Enrique Sigalat i Jaime Lloret.

Més informació:

Parra, L.; Botella-Campos, M.; Puerto, H.; Roig-Merino, B.; Lloret, J. Evaluating Irrigation Efficiency with Performance Indicators: A Case Study of Citrus in the East of Spain. Agronomy 2020, 10, 1359.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+I del Campus de Gandia