Setmana de la ciència 2020

Per quart any consecutiu, el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, el CEIC Alfons El Vell i la Universitat de València uneixen les seues capacitats científiques i divulgatives per a coordinar la Setmana de la Ciència de Gandia i organitzen activitats del 16 al 20 de novembre, destinades a fomentar l’interès per la ciència i la tecnologia i facilitar el seu acostament a la ciutadania.

Amb aquesta edició, ja en són 16 les organitzades pel Campus de Gandia, i aquesta iniciativa comparteix el mateix compromís amb la ciència i la seua divulgació pel qual es regeix el Campus des del seu origen.

ACTE INAUGURAL: MURAL DEDICAT A CLARA GRIMA

El dilluns 16, a les 12.30 h, tindrà lloc la Inauguració de la Setmana de la Ciència de Gandia 2020 amb la presentació del mural dedicat a Clara Grima, a la Biblioteca Campus de Gandia (UPV).

Clara Grima és matemàtica, científica, divulgadora i escriptora de llibres de divulgació matemàtica. El seu llibre, Las matemáticas vigilan tu salud, ofereix una visió de les matemàtiques com una poderosa eina per a entendre com es propaga una malaltia i com podem posar-li fre. Els seus models, simples i bells, ens condueixen a conclusions indiscutibles i objectives sobre el desenvolupament de les malalties infeccioses i de la importància de la vacunació.

L’obra d’Enrique F. Borja i Clara Grima permet aprendre de forma amena i pròxima el potencial de les matemàtiques en el control i prevenció d’epidèmies, constant de quatre capítols inicials en els quals parla de conceptes tals com la teoria de grafs, la teoria de jocs, les funcions i les equacions diferencials, des d’una perspectiva nova i amb un gran sentit de l’humor. L’objectiu és “omplir les nostres motxilles amb els coneixements mínims necessaris” per a poder entendre i afrontar l’evolució de les malalties amb les matemàtiques.

Clara Grima serà la protagonista d’aquest acte inaugural, on oferirà una breu xarrada. A la vesprada, a les 19.30h, serà l’encarregada de donar inici a les conferències diàries celebrades a la Casa de la Marquesa de Gandia amb una xarrada més extensa i completa que parteix d’aquest llibre.

El mural és obra de l’artista urbà Flug, titulat a la Universitat Politècnica de València. Aquesta és una iniciativa que sorgeix dos anys arrere i amb la qual es pretén donar visibilitat a científiques i divulgadores rellevants, mitjançant murals i inauguració de laboratoris amb el seu nom.

Confirmació d’assistència:

Iditransferencia@epsg.upv.es

TALLERS DE SENSIBILITZACIÓ AMBIENTAL

S’impartiran quatre tallers dirigits pel professor Víctor García i impartits per alumnat del Grau en Ciències Ambientals del Campus, destinats a potenciar l’interès i la participació activa dels més joves en la pràctica científica. Alumnat d’educació primària de col·legis de Gandia participaran en aquests tallers, que es desenvoluparan a la Casa de la Marquesa de Gandia, de dimarts a divendres, i oferiran un espai d’experimentació i creació científica.

CONFERÈNCIES

Malgrat la situació sanitària actual, l’activitat científica no es deté, realitzant una tasca especialment rellevant en aquests dies. Amb aquest objectiu, el programa proposa cinc conferències sobre temes d’interès científic i tecnològic oferides per personal expert en la matèria. Des de les matemàtiques al turisme, passant per l’univers, les conferències tindran lloc a la casa de la Marquesa de Gandia, de dilluns a divendres, a les 19.30 h, seran de lliure accés per a tots els públics prèvia inscripció.

Dilluns 16

Las matemáticas vigilan tu salud: modelo sobre epidemias y vacunas. Clara Grima. Universidad de Sevilla.

Dimarts 17

Empreses turístiques i COVID: reptes i oportunitats. Lourdes Canós. Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València.

Dimecres 18

Anima’t dona que no és per a tant!: efecte del dolor sobre el consum de drogues. Lucia Hipólito. Facultat de Farmàcia de la Universitat de València.

Dijous 19

Habilitat de l’univers. Fernando Ballesteros. Observatori Astronòmic de la Universitat de València.

Divendres 20

Observatoris d’ones gravitatòries: tecnologia punta per a una ciència fascinant. Isabel Cordero. Departament de Matemàtiques de la Universitat de València.

Inscripció

Tel. 96 295 95 64

ceicalfonselvell@gandia.org

EXPOSICIÓ

Que les matemàtiques t’acompanyen!

Selecció de llibres, tant físics com electrònics, sobre matemàtiques recreatives i divulgació matemàtica amb motiu de la inauguració del mural dedicat a Clara Grima. L’exposició estarà situada durant tot el mes de novembre al hall de la Biblioteca del Campus de Gandia (UPV) i en: https://polibuscador.upv.es/primo-explore/collectionDiscovery?vid=bibupv&collectionId=8198372770003706

La Setmana de la Ciència de Gandia 2020 compta amb el patrocini de la Càtedra Gandia Turisme Intel·ligent, la col·laboració de l’Ajuntament de Gandia i de la Càtedra de Divulgació Científica de la Universitat de València, entre altres organitzacions.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+I del Campus de Gandia