Safor Salut impulsa la proposta de projectes innovadors en rehabilitació

El programa de cooperació “Safor Salut” ha celebrat la seua segona Píndola Tecnològica amb una sessió en línia dedicada a la rehabilitació en l’entorn sanitari durant el matí del dimarts 27 d’octubre, a través de la plataforma Zoom.

La jornada ha reunit personal sanitari del Departament de Salut de Gandia i de l’Hospital La Pedrera de Dénia amb interès a proposar millores en la pràctica de la rehabilitació, personal investigador del Campus de Gandia (UPV) i empreses de la Safor amb capacitats per poder ajudar a resoldre els reptes que es presenten al voltant del desenvolupament de solucions en aquest àmbit, amb l’objectiu final d’aportar informació per a impulsar la proposta de projectes d’investigació cooperatius que permeten el desenvolupament de solucions innovadores en el camp de la rehabilitació.

La sessió s’ha estructurat al voltant dels processos de rehabilitació, un aspecte crític en la recuperació de pacients de diferents patologies, atès que una millora en aquests redueix la pressió assistencial i permet oferir un major grau d’autonomia en menor temps.

En l’actualitat, existeixen tecnologies que permeten un millor monitoratge del pacient per a ajudar a focalitzar els tractaments (sensorització), aplicacions que redueixen el temps de tractament i el seu èxit (realitat augmentada, realitat virtual, robòtica, etc.), així com la possibilitat de desenvolupar solucions perquè tinga un major grau de funcionalitat i llibertat, tals com exoesquelets, ajudes tècniques, etc.

Durant l’esdeveniment, personal expert de diversos àmbits han aprofundit en el coneixement de les patologies que requereixen un ús més intensiu dels processos de rehabilitació dins del sistema sanitari, analitzant-hi l’estat de l’art i els reptes als quals s’enfronta el personal mèdic.

Des del Campus, Daniel Marfil, investigador de l’Immersive Interactive Media (IIM), dirigit per Fernando Boronat, ha presentat la plataforma PARAFACIAL, un sistema basat en tècniques d’intel·ligència artificial i visió artificial que permet avaluar la gravetat de la paràlisi facial i seguir la seua evolució. Aquesta plataforma s’ha desenvolupat en col·laboració amb personal sanitari de l’Hospital Francesc de Borja de Gandia i de l’Hospital General de Requena. “Permet proporcionar informació objectiva que complementa el diagnòstic que realitza el personal mèdic per a millorar el diagnòstic de la severitat de la paràlisi”, com ha indicat Daniel.

A partir de 15 marques facials es calculen angles i distàncies que determinen l’obtenció d’un diagnòstic més precís de les asimetries i els patrons de moviments facials (sincinèsies), fet que possibilita la millora de l’eficàcia de la infiltració de toxina botulínica en el tractament de la paràlisi.

COL·LABORACIÓ PER Al DESENVOLUPAMENT D’INNOVACIONS

Després de realitzar una aproximació als processos de rehabilitació des dels tres agents a través de l’experiència i analitzar les principals tecnologies que estan revolucionant la innovació en l’àmbit de la rehabilitació, Josep Miquel Juan, membre de l’equip tècnic de Safor Salut, ha incidit en la col·laboració entre el sector sanitari, el tecnològic i l’empresarial com a clau per al desenvolupament de solucions innovadores.

“L’aproximació entre el camp mèdic i el tecnològic és el que permetrà que les idees es convertisquen en un mercat per a les empreses” […] “Som un país amb suficients professionals per a desenvolupar solucions”.

GENERACIÓ D’IDEES I REPTES

Si tens una idea de projecte o solució relacionada amb la rehabilitació en el sector sanitari i necessites un soci de l’entorn sanitari, universitari o empresarial per a dur-lo a terme, introdueix la teua idea en saforsalut.es/ideas-retos/ i t’ajudarem a trobar-lo.

Per a possibilitar aquest objectiu, l’equip tècnic ha anunciat la realització d’un Taller de co-creació en línia programat per al dia 12 de novembre dedicat a desenvolupar les idees i reptes sorgits en la jornada i incentivar la cooperació en projectes de gran impacte en l’àmbit de la rehabilitació.

EQUIP SAFOR SALUT

Campus de Gandia (UPV)Pilar Sánchez | psanche@upv.esNeus Montoro | niemones@upv.es

FISABIO-DS GandiaMaría Prada | prada_marmar@gva.esAmparo Arlandis | arlandis_ampviy@gva.esElena Carrió | carrio_elearg@gva.es

Empreses-FAESDiego Pérez | saforinnova@faesafor.com