El retorn de les tortugues caretta

En les últimes dècades, la preservació de la tortuga babaua o Caretta caretta ha suscitat gran preocupació a causa de la intensificació de les seues amenaces, gran part d’elles causades per l’impacte negatiu de l’activitat humana en l’entorn marí. La problemàtica presentada per la contaminació en els mars, concretament per la presència de fem marí, en la majoria compost per deixalles plàstiques que les tortugues confonen amb aliment, se suma a altres perills ocasionats per la pesca o el trànsit marí, suposant un risc per a la salut d’aquests éssers.

La conservació de la tortuga babaua i altres espècies marines en les aigües del Mediterrani depèn del coneixement i adequada gestió dels ecosistemes marins. En línia amb aquest objectiu, des de 2015, el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València s’ha incorporat a les línies d’investigació existents sobre tortugues marines del Mediterrani dutes a terme per la Unitat de Zoologia Marina de l’Institut Cavanilles de la Universitat de València; aportant innovació amb l’aplicació de noves tecnologies per a millorar el coneixement d’aquestes espècies i les amenaces que els afecten. Aquestes línies d’investigació s’emmarquen en diversos projectes científics en els quals també participen altres institucions científiques, associacions conservacionistes, ONG, i la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica de la Generalitat Valenciana.

En les investigacions del Campus de Gandia, dirigides per Eduardo Belda, es duu a terme el marcatge i seguiment via satèl·lit de les tortugues amb la finalitat d’establir estratègies per a la seua protecció. A través del marcat amb transmissors satel·litaris és possible efectuar el seguiment dels llargs desplaçaments i migracions que realitzen aquests exemplars, cosa que permet estudiar el seu comportament i ús de l’hàbitat, així com conèixer la supervivència d’exemplars criats en captivitat i exemplars rehabilitats. Tal com va ocórrer amb la tortuga Lola, el primer exemplar rehabilitat de tortuga babaua juvenil al qual es va poder seguir després de ser marcat i posat en llibertat.

MOVIMENTS I ÈXIT REPRODUCTIU

Actualment, en el marc del projecte europeu LIFE INTEMARES, el Campus de Gandia col·labora en el seguiment de cries nascudes en les nostres costes i en el seguiment de femelles nidificants. És el cas de les tortugues Mascletà i Victoria, dos exemplars marcats amb transmissors satel·litaris després de fresar durant aquest estiu a les platges de Tarragona i Cullera respectivament. El marcatge i seguiment d’aquestes  tortugues ha permès detectar nous intents de nidificació, facilitant l’activació dels protocols per a la seua protecció i la dels ous.

Pots seguir a les tortugues en la web https://eucrante.org/siguiendo-tortugas, on trobaràs les localitzacions actualitzades de Mascletà  i Victoria, entre altres tortugues.

POSTES Al MEDITERRANI

Les femelles de tortuga babaua presenten una tendència filopàtria, és a dir, que tornen a la platja on van nàixer per a realitzar les seues postes. No obstant això, des de principis dels 2000, s’han començat a registrar postes de tortuga babaua en les costes del Mediterrani occidental. Encara que es desconeixen les causes, aquest fenomen s’associa amb l’augment de les temperatures de la superfície del mar a la primavera i a l’estiu, i de les temperatures terrestres, oferint millors condicions tèrmiques per a niar.

Gran part dels esdeveniments d’implantació s’han registrat en platges turístiques, fet que suposa un risc per als nounats de tortuga i els ous, que precisa d’una major planificació per a aquests esdeveniments i de la reubicació dels ous a llocs  d’incubació segurs.

Posteriorment, resulta igual d’important conèixer la dispersió oceànica i les taxes de supervivència de les tortugues babaues nounades en els seus “anys perduts”, és a dir, el lapse de temps que transcorre des que naixen i s’endinsen al mar fins que tornen a les aigües costaneres com a grans juvenils. Són pocs els estudis que han explorat el comportament de les joves tortugues en aquest període, no obstant això, els avanços en la tecnologia satel·litària han permès la investigació en aquesta àrea

ESPÈCIE AMENAÇADA

La tortuga babaua és l’espècie de tortuga marina més comuna en les nostres costes, una espècie vulnerable catalogada en perill d’extinció, inclosa des de 2015 en  la Llista Roja d’Espècies Amenaçades de  la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (IUCN), així com està considerada espècie d’interès prioritari per la Directiva Hàbitats.

És molt important la col·laboració ciutadana davant la localització d’algun niu, rastre o exemplar de tortuga marina, s’ha d’avisar al 112.

Més informació:

Vilariño León, S. (2020). Seguiment i ús d’hàbitat de femelles reproductores de tortuga babaua, Caretta caretta, en les costes mediterrànies espanyoles.

Abalo-Morla, S., Marco, A., Tomás, J. et al. Survival and dispersal routes of head-started loggerhead siga turtle (Caretta caretta) post-hatchlings in  the Mediterranean Siga. Mar Biol 165, 51 (2018).

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+i del Campus de Gandia