El Campus de Gandia ajuda a recuperar el llegat de Joaquín Pérez Arroyo, pioner de l’animació valenciana

Com a Salvatore Di Vita en Cinema Paradiso, a Joaquín Pérez Arroyo el cinema el va conquistar per casualitat. Aquest cordovés nascut a Lucena en 1895 va ser un apassionat de l’art en tots els seus formats. Va visitar València per a realitzar el servei militar; ací va conéixer Teresa Maset, que es convertiria en la seua esposa, i es va instal·lar ací per sempre. La Guerra Civil el va portar a treballar d’acomodador al cinema de Benimàmet, a la recerca de la supervivència econòmica, al mateix temps que pintava ventalls per a les milicianes.

Acabat el conflicte bèl·lic, i sense formació professional coneguda, Pérez Arroyo inicia, als seus 46 anys, una marxa autodidacta en el món del cinema d’animació que va ser l’inici d’un patrimoni cinematogràfic sensacional, en un estudi familiar i pràcticament desconnectat dels corrents catalans i madrilenys de l’època, en l’Edat d’Or de l’animació espanyola. Quasi 80 anys després, Raúl González Monaj, expert en animació del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València treballa per recuperar aquest llegat.

70 TÍTOLS RECUPERATS

Gràcies a la tasca de Monaj, a la coordinació de la Filmoteca de València, i a la col·laboració de les filmoteques espanyola, catalana i navarresa, i el Museu del Joguet d’Ibi, el projecte d’investigació iniciat en 2017 ha recuperat ja 70 dels més de 110 títols de la seua filmografia. Aquesta recopilació ha sigut inclosa per l’Institut de Ciències Cinematogràfiques (ICAA) en el catàleg NEW SPANISH FILMS/Films from our archive que ha presentat per a l’actual MARCHÉ DU FILM, una de les activitats paral·leles del Festival de Canes.

Pioner i precursor, Pérez Arroyo va realitzar entre 1941 i 1959 una copiosa producció de curtmetratges d’animació per a les signatures valencianes Joguets Payá i Indústries Saludes, que es van convertir, de la seua mà, en productores cinematogràfiques, fabricants de projectors de joguet. Va dissenyar i va patentar sis models diferents d’aquests projectors de joguet i va dibuixar un centenar de pel·lícules de projecció domèstica. Va ser un precursor autodidacta que es va avançar a l’animació televisiva.

A més, Pérez Arroyo va produir set curts d’animació en 35 mm per a la Companyia Industrial de Film Español S.A., la coneguda CIFESA, la productora més important del cinema espanyol de l’època, que giraven entorn d’un personatge anomenat Quinito. També va treballar per a Publicidad Levante i la seua pròpia signatura, PASSA.

UN AVANÇAT AL SEU TEMPS

Des de l’any 2012, Raúl González Monaj ha estat interessat en l’obra de l’animador cordovés establit a València. Monaj va accedir al material gràcies a la família de Pérez Arroyo, va trobar pel·lícules originals en mercats ambulants, va comprar algunes per Internet i va rebre la col·laboració desinteressada de diversos propietaris. Alguns dels curts d’animació localitzats estaven molt deteriorats i el treball de la filmoteca ha sigut molt laboriós.

Fruit d’aquesta investigació és la web del projecte, on s’explica que “Pérez Arroyo va emprar recursos i detalls propis de l’animació de qualitat, com a moviments de càmera (panoràmiques, tràveling, traks, etc.), fons animats, ombres llançades, efecte multiplà de diversos nivells, escombratges i fins i tot efectes especials animats”.

El 28 d’octubre, Dia Mundial de l’Animació, està previst l’estrena del documental titulat “Pérez Arroyo: ànima d’animador”, una producció d’Admirable Films, amb el suport de l’IVC-Institut Valencià de l’Audiovisual.

El seu llegat, fins ara pràcticament desconegut, ix a la llum per a descobrir la tasca d’un avançat al seu temps i, sens dubte, referència ineludible valenciana en l’Edat d’Or de l’animació espanyola.

Més informació: http://grupoanimacion.upv.es/elcinedeperezarroyo/

Fuente: Luis Zurano, unidad de comunicación científica