INTEMASC, col·labora amb el desenvolupament de l’APP per a la correcta col·locació de màscares

Jesús Tomás i Jaime Lloret, experts en desenvolupaments d’aplicacions mòbils i intel·ligència artificial del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) lideren un projecte d’investigació per al desenvolupament d’una aplicació mòbil que implementa tècniques d’intel·ligència artificial per a detectar la correcta col·locació de la màscara. Aquest projecte s’està duent a terme en col·laboració amb el grup d’infermeria de quiròfan de l’Hospital General d’Ontinyent (GEQUO), centre adscrit a FISABIO . Com a resultat d’aquesta col·laboració s’aconsegueix el domini dels tres camps d’investigació en els quals es fonamenta el projecte: intel·ligència artificial, prevenció sanitària i desenvolupament d’apps.

Aquesta aplicació sorgeix de la necessitat d’augmentar la seguretat en l’ús de la màscara i conscienciar la població de la importància de la seua correcta col·locació. Les màscares són el complement més eficaç de les mesures de distanciament físic i higiene recomanades per a disminuir el risc de transmissió i contagi de la COVID-19. La seua efectivitat depèn del seguiment d’unes mesures generals d’higiene entre la qual destaca la cobertura adequada de la boca i el nas, bloquejant les gotes de partícules grans i esquitxades que poden contenir gèrmens.

Amb l’app INTEMASC l’usuari podrà verificar l’ajust de la màscara a través de la càmera del mòbil de forma ràpida i senzilla. Per aquest motiu, l’equip d’investigació estudia la implementació de tècniques d’intel·ligència artificial que permetran indicar a l’usuari els possibles problemes de col·locació de la màscara.

L’aplicació detectarà màscares higièniques i quirúrgiques, encara que això dependrà dels resultats obtinguts en la fase d’experimentació, i es podrà ampliar a altres tipus.

MÈTODE

L’objectiu final del projecte és desenvolupar un sistema de reconeixement d’imatges que permeta detectar si una màscara està correctament ajustada. En la primera etapa, es pretén crear un corpus per a l’entrenament de xarxes neuronals a través d’una aplicació Android que agilitarà aquest procés.

En el desenvolupament de models d’aprenentatge automàtic i, especialment, de xarxes neuronals artificials, no es necessita conèixer la resolució del problema amb exactitud, però sí que es requereix de gran quantitat d’exemples indicant com s’ha resolt. Per això, es recopilaran les fotografies preses per les persones usuàries través de l’app amb la màscara correctament i incorrectament col·locada. Després de recopilar les fotografies, un grup d’experts/as les etiquetaran indicant els problemes de col·locació detectats mitjançant una segona aplicació mòbil.

Els problemes que es tractaran de detectar són: Sense màscara, no simètrica, mal estesa, davall pont nasal, davall nas, ulleres per davall, ajust coll, barba, mal ajustament nasal, goma mal col·locada i buit lateral.

Finalment, s’obtindrà la versió final de l’aplicació en fase beta per a Android, la qual una vegada testada i validada s’implementarà per a iOS.

COL·LABORA AMB EL PROJECTE

Col·labora descarregant-te l’aplicació gratuïta INTEMASC en Play Store (només per a Android) i fes-te selfies amb la màscara correcta i incorrectament col·locada. Amb totes les fotos es crearà una base de dades que permetrà desenvolupar l’aplicació definitiva de reconeixement d’imatges per a verificar l’ajust de la teua màscara.

PROTECCIÓ DE DADES: Les fotografies són tractades de forma totalment anònima i només seran utilitzades per a les finalitats descrites en el projecte. L’ús de l’aplicació suposa l’acceptació de les polítiques de privacitat per part de l’usuari.

IMPACTE POSITIU

A més de conscienciar la població de la importància de la correcta col·locació de la màscara, el projecte pretén aconseguir resultats en investigació en intel·ligència artificial i obtenir dades estadístiques sobre l’ús de la màscara, la qual cosa permetrà desenvolupar futures solucions innovadores en aquests camps d’investigació.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+i del Campus de Gandia