Iván Herrero defensa la seua tesi doctoral en línia durant el període de confinament

Iván Herrero Durá, Llicenciat en Ciències Ambientals i Màster en Enginyeria Acústica del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, va defensar el passat 18 de maig la seua tesi doctoral titulada “Acoustic Noise Reduction Methods for the Launch Pad” per videoconferència, en col·laboració amb l’Agència Espacial Europea (ESA), entitat cofinançadora de la tesi doctoral. Aquest treball va rebre la menció Cum laude i ha sigut nominat al Premi Extraordinari de Doctorat de la Universitat Politècnica de València.

La tesi, destacada anteriorment des d’aquest blog, ha sigut dirigida per Rubén Picó Vila, Víctor Sánchez Morcillo i Lluís García Raffi, de la Universitat Politècnica de València, i  per Vicente Romero García, del Laboratoire d’Acoustique de l’Université du Maine (a França).

Aquest treball se centra en la investigació de mètodes que permeten reduir la càrrega acústica a la qual estan sotmesos els coets espacials durant les primeres fases del llançament (ignició de motors i enlairament). Com explica Iván: “En aquests esdeveniments els nivells de pressió acústica experimentats pels vehicles espacials són extremadament elevats i poden afectar significativament estructures lleugeres transportades, com panells solars i antenes, la qual cosa fa necessari reduir la càrrega acústica”.

“L’intens so generat per les fonts primàries, el motor i el raig, es veu reforçat per la reflexió en el fons del canal de la base de llançament, que actua com un espill des del punt de vista acústic, i retorna l’energia alliberada al coet i a les estructures que hi transporta, amb les conseqüències econòmiques i de seguretat que això comporta” indica Iván.

Malgrat la rellevància d’aquest problema, el coneixement sobre les característiques de les fonts, el comportament de les instal·lacions de sòl en referència a la dispersió, difusió i absorció del so, i les possibles mesures per a mitigar l’impacte és encara escàs. En aquest context s’ha desenvolupat l’objectiu principal d’aquesta tesi, el propòsit de la qual ha sigut el disseny i optimització d’un prototip de sistema basat en un vector de ressonadors de Helmholtz per a maximitzar l’absorció i dispersió del so i, d’aquesta manera, mitigar els nivells de pressió sonora generats en aquests esdeveniments en el context aeroespacial.

PROGRAMA NPI

Iván ha desenvolupat part del seu treball de recerca en el centre tècnic de l’Agència Espacial Europea (ESA) a Holanda, gràcies a l’acord signat entre la UPV i ESA dins del programa Networking / Partnering Initiative (NPI), en el qual participen universitats i instituts d’investigació en tecnologies avançades amb aplicacions potencials en l’espai.

Durant la realització de la tesi, Iván va realitzar dues estades d’investigació en el Centre d’Investigació i Tecnologia Espacial (ESTEC) de l’ESA i va realitzar una publicació científica en la revista d’àmbit internacional Applied Sciences, en la qual es detallen aspectes d’aquesta investigació. La publicació completa pot consultar-se a través del següent enllaç: https://www.mdpi.com/2076-3417/10/5/1690.