Alguna cosa sona al campus de Gandia

Són diverses les notícies que ressonen des de fa anys en els mitjans de comunicació i les xarxes socials de la comarca de La Safor: “Cinc estudiants del campus són premiats en un congrés nacional”, “Projecte pioner per a reduir el soroll de coets”, “Ambiciosa investigació dels ultrasons en la implantologia oral” i moltes altres. Totes elles tenen dues coses en comú: l’acústica i el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV).

És en aquest context acadèmic i científic on vam tindre la bona idea d’apostar per fer investigació en una disciplina que, a Espanya, a diferència d’altres països, tenia relativament poca rellevància i molta joventut: l’acústica. En aquell grup on va començar hi havia enginyers/es i físics, amb diferents sensibilitats i tradicions científiques, amb vocació de contribuir a la ciència en aquesta branca de la física. Personal docent i investigador d’una universitat pública encara per construir en el Grau de Gandia.

El fruit del treball col·lectiu d’aquests anys té un resultat molt clar: al Campus de Gandia es troba un dels grups d’acústica espanyol amb major projecció internacional. L’eco dels èxits científics és resultat del treball d’un equip de persones que s’ha propagat a través de múltiples publicacions, congressos, col·laboracions internacionals, premis, projectes d’investigació i convenis amb empreses i institucions. En l’actualitat, l’activitat desenvolupada en acústica al nostre Campus es troba en la seua plenitud. S’han diversificat els camps d’estudi i les especialitats, treballant en acústica més de 20 persones, hi inclou personal docent, alumnat de doctorat, post doctoral, personal tècnic de laboratori i personal tècnic d’investigació.

El context professional més adequat per a la difusió de resultats científics en acústica és el congrés anual nacional de referència: Tecniacústica. El nombre i qualitat dels treballs científics del personal investigador del Campus presentats en totes les edicions del congrés són mostra de la intensa i creixent activitat desenvolupada en el camp de l’acústica a l’EPSG.  La Societat Espanyola d’Acústica ha reconegut a més de 15 joves investigadors del Campus amb premis de prestigi pels seus treballs de recerca.

FUTUR DE L’ACÚSTICA

El futur de l’acústica a Gandia s’escolta cada dia al Campus i voltants. Els temes, projectes i branques de l’acústica continuen evolucionant i creixent. Joves universitaris/es de grandíssim talent, capacitat, il·lusió i moltes ganes de coneixement cursen el Màster d’Enginyeria Acústica, que ha vist passar ja 10 promocions d’estudiants. És un entorn acadèmic i d’investigació en el qual l’alumnat amb formacions i orígens diferents troben una oferta docent atractiva i de prestigi en acústica, tant per a la seua formació com per a després poder fer la tesi doctoral.

FORMACIÓ I INVESTIGACIÓ INTERNACIONAL

El gran prestigi del grup d’acústica ha obert la porta a una àmplia oferta de mobilitat internacional del màster i durant la tesi doctoral que permet continuar investigant en acústica en altres centres. Tot això és possible gràcies als convenis amb diferents universitats europees com, per exemple, la Université du Mans a França i sud-americanes com la Universidad Austral de Chile a Valdivia. A partir del curs 2021/2022, alumnat excel·lent  podrà cursar el Màster d’Enginyeria  Acústica en  el prestigiós programa conjunt Màster Erasmus Mundus entre la UPV, l’École Centrale de Marsella a França i la Universidade de Coimbra a Portugal.

PROJECCIÓ PROFESSIONAL I INVESTIGACIÓ

La intensa col·laboració del personal investigador del Campus de Gandia amb les empreses i institucions de l’entorn facilita la incorporació de l’alumnat al mercat de treball en el sector a través de pràctiques.  Molts d’ells decideixen integrar-se en el mercat laboral, uns altres amb esperit emprenedor s’atreveixen a crear les seues pròpies empreses. També hi ha estudiants que s’apassionen per l’estudi i que decideixen aprofundir els seus coneixements fent un doctorat, agafen, així, el testimoni, l’esperit i la passió per la investigació en acústica, fent que continue ressonant per molts anys al Campus de Gandia i els seus voltants.

Personal investigador en acústica del Campus de Gandia: Jesús Alba, Miguel Ardid, Manuel Bou, Víctor Espinosa, Juan Antonio Martínez, Isabel Pérez, Rubén Picó, Javier Redondo, Romina Del Rey, Víctor José Sánchez.

Més informació en el llibre “Escola Politècnica Superior de Gandia, XXV anys (1994-2019)”.

Rubén Picó

Expert en acústica del Campus de Gandia