Cultura en línia en temps de la COVID-19, més necessària que mai

Davant la nova pandèmia i crisi que tots coneixem com la COVID-19, la societat i els mitjans digitals 2.0 han adquirit un paper fonamental en el nostre dia a dia. Han sorgit noves formes d’entreteniment perquè tots i totes puguem gaudir des de les nostres cases més enllà dels jocs de taula familiars més tradicionals. Gràcies a l’era digital estem més connectats que mai, i malgrat el distanciament que ara vivim ja tenim l’agenda completa de nous plans, com per exemple les quedades amb els nostres amics i amigues o familiars a través de videotrucades.

D’aquestes noves iniciatives, destaquen les dedicades a la música, a l’art, la cultura i a l’aprenentatge. Per a les persones que es dediquen a la música, possiblement aquesta és una de les etapes més dures i complicades de les seues carreres, ja que han deixat de rebre suport de la seua font principal d’ingressos en haver de cancel·lar i postposar concerts que prèviament ja s’havien planificat i programat, com és el cas de gires, presentacions de discos, etc. amb la incertesa de no saber quan podran tornar a realitzar un concert en directe en qualsevol sala o escenari.

Arran d’aquest moviment sorgeix una alternativa, que és la de portar un concert en directe des de cada casa dels i de les artistes a les de tots els espectadors i usuaris que puguen accedir a les plataformes on s’emeten (normalment solen ser en Instagram o YouTube). D’aquesta forma comencen a tenir més importància que mai els directes i els concerts en streaming (en directe), tant que s’ha arribat a realitzar el primer festival en línia amb concerts de 30 minuts des dels comptes personals d’Instagram de cada artista anomenat #yomequedoencasafest, que va començar el cap de setmana del 13 al 15 de març amb 50 propostes artístiques. Aquest festival virtual va tenir una forta repercussió i moltíssim suport del públic virtual i van repetir la proposta el cap de setmana següent. Els caps de setmana de març van estar ambientats per aquesta iniciativa amb una col·laboració de 163 artistes i un total de 83 hores de música. Seguidament sorgeixen altres festivals en línia com són MantitaFest, Canción A Domicilio, Caloret Fest, Cuarentena Fest, etc.

Una cosa totalment nova per a la nostra societat on la rapidesa a l’adaptació ha sigut un factor clau per a no recaure i poder gaudir des de casa de tot l’entreteniment que estiga al nostre abast. Molts dels artistes ja opten per fer retransmissions amb una bona qualitat de so en què habiliten l’opció de taquilla inversa, és a dir, el consumidor pot abonar la quantitat que considere que costaria el concert que acaba de veure.

És cert que en aquests temps difícils la música està sonant, ja siga des dels balcons o des de les pantalles dels nostres telèfons mòbils, podria dir-se que els concerts i  la varietat de gèneres musicals ens està ajudant a combatre la quarantena, ajudant a evadir-nos i a descobrir nous estils de música i noves propostes que no ens hauríem imaginat fins al moment.

Tal és l’entusiasme que sent cap a aquest marc de nova realitat i noves propostes que actualment estic preparant un treball de recerca que serà el meu Treball Final de Màster que tractarà sobre el que han suposat els concerts en línia en temps de pandèmia, dirigit per Marga Cabrera (experta en xarxes socials del Campus de Gandia).

Aline García Muñoz

Estudiant del Màster de Continguts Adaptats a la Societat de la Informació (CALSI)