Arítmia i COVID-19, augmenta el risc

La fibril·lació auricular (FA) consisteix en l’alteració del ritme cardíac, també denominada arítmia. Aquesta condició és l’arítmia cardíaca més comuna en la pràctica clínica en l’àmbit global, ja que afecta més de 9 milions de persones en tot Europa i a aproximadament un milió de persones a Espanya. La seua prevalença és d’1,5-2% en la població general i s’incrementa amb l’edat, aconseguint fins a un 17% en la població major de 80 anys, per la qual cosa s’estima que a causa de l’envelliment de la població, la seua prevalença es duplicarà en els pròxims 50 anys.

En els últims anys, l’avanç en el coneixement de la FA ha sigut notable, en introduir en la pràctica clínica teràpies que evolucionen ràpidament, com a nous fàrmacs antiarítmics i tècniques d’ablació amb catèter. No obstant això, el tractament de la FA continua mostrant limitacions i suposa un impacte econòmic important per als sistemes sanitaris, que destinen aproximadament l’1% del pressupost sanitari global i més del 15% del pressupost dedicat a malalties cardiovasculars.

Aquestes limitacions constitueixen la motivació de l’activitat investigadora de José Joaquín Rieta i el seu equip d’investigació (Biomit.org), sempre orientada cap al benefici social, que aconsegueix gran repercussió amb l’obtenció d’avanços nous de gran impacte científic com el desenvolupament de mètodes d’anàlisi electrocardiogràfica capaços de predir l’aparició de la FA amb dues hores d’antelació obrint les portes a la teràpia preventiva, i el desenvolupament de l’anàlisi d’indicadors electrocardiogràfics que permet obtenir la predicció preoperatòria del resultat de la cirurgia Coix-Maze de la FA.

Actualment, Rieta lidera un projecte d’investigació transnacional i multicèntric en el qual participa personal investigador d’universitats nacionals (Campus de Gandia-Universitat Politècnica de València i Castella-La Manxa) i estrangeres (Regne Unit, Itàlia i Suècia), al costat de sis hospitals universitaris de la Comunitat Valenciana i Castella-La Manxa.  Amb aquest gran projecte s’estableixen les bases per al desenvolupament de la teràpia personalitzada de la malaltia, un avanç significatiu que redueix els riscos dels pacients i disminueix els costos hospitalaris.

José Joaquín Rieta, investigador i docent al Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València en el camp de la telecomunicació des de fa 25 anys és expert en enginyeria biomèdica, principalment en l’anàlisi i processament de senyals de fibril·lació auricular, i un referent reconegut mundialment en aquesta matèria.

Al llarg dels més de 20 anys com a investigador, la seua tasca ha aconseguit gran prestigi i rellevància, posicionant el seu índex h en un valor de 27. José J. Rieta ha publicat 17 llibres relacionats amb l’enginyeria biomèdica, al voltant de 80 articles en revistes científiques d’àmbit internacional, ha col·laborat amb personal investigador de tot el món i ha dirigit nombroses tesis doctorals i projectes d’investigació, que conformen un historial acadèmic docent i investigador extens que trobaràs resumit en el llibre “Escola Politècnica Superior de Gandia, XXV anys (1994-2019)”, en el qual es dedica un capítol a  la seua trajectòria, igual que al treball d’altres docents i personal investigador del campus.

PACIENTS CARDIOVASCULARS I COVID-19

Les persones malaltes de FA o una altra patologia cardiovascular tenen especial risc en la situació actual de la malaltia COVID-19. Si bé les persones amb malalties cardiovasculars (ECV), com hipertensió arterial, insuficiència cardíaca o cardiopatia isquèmica, tenen les mateixes probabilitats de ser infectades i patir la malaltia COVID-19 que aquells que no pateixen una ECV, estudis molt recents han demostrat que la coexistència d’aquestes malalties amb la infecció augmenta la mortalitat i la possibilitat de patir complicacions majors. Així, el 50% de pacients hospitalitzats amb COVID-19 tenien hipertensió, el 44% d’aquests que van ser ingressats en UCI patien arítmies cardíaques i el 20% dels que van superar la malaltia van tenir dany cardíac causat per la inflamació associada a patir COVID-19.

Atés el risc que suposa el virus per aquestes persones malaltes, s’aconsella  seguir algunes recomanacions específiques tals com evitar acudir a la consulta d’atenció primària si no és necessari, no abandonar la medicació sense indicació mèdica o mantenir rutines d’autocura com l’autocontrol de la pressió arterial, freqüència cardíaca, temperatura, freqüència respiratòria, saturació d’O2, glucèmia i pes.

José Joaquín Rieta Ibáñez

Expert en enginyeria biomèdica del Campus de Gandia