El Departament de Salut de Gandia, FISABIO, el Campus de Gandia i FAES s’uneixen per a enfortir el sistema d’innovació sanitari de la Safor

SAFOR SALUT 2020

Safor Salut és un programa de cooperació que uneix les capacitats científiques, tecnològiques, administratives i empresarials de tres agents clau en el sistema d’innovació en salut de l’àrea territorial de la Safor i el seu entorn: el Departament de Salut de Gandia a través de la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO), el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Federació d’Associacions d’Empresaris de la Safor (FAES).

L’objectiu principal del projecte és enfortir i promoure la cooperació en investigació i innovació entre el teixit sanitari, empresarial i universitari en l’àmbit comarcal per a determinar les seues necessitats i generar solucions innovadores i noves oportunitats de negoci en el sector de la salut a través de la transferència de tecnologia i coneixement i mitjançant el desenvolupament de metodologies col·laboratives entre els tres actors.

Safor Salut respon a la necessitat d’interconnexió entre els agents del sistema d’innovació local, factor indispensable per a l’aprofitament de les potencialitats de cadascuna de les parts. L’estratègia permet identificar les necessitats no cobertes i oportunitats d’investigació, innovació i  millora en l’entorn sanitari, així com l’acostament del teixit empresarial al talent que resideix en la Universitat, fet que possibilitaria, per tant, la transferència dels resultats obtinguts en investigació al mercat i la generació de nous productes i serveis innovadors.

ANTECEDENTS

El projecte Safor Salut, amb gran acolliment entre els agents implicats i els seus professionals, compta amb antecedents d’èxit resultants del programa Polisabio. Aquesta iniciativa, basada en la col·laboració entre Fisabio i la UPV, naix l’any 2017 amb l’objectiu de generar sinergies i promoure noves col·laboracions entre investigadors de la UPV i el personal dels Departaments de Salut de la Comunitat Valenciana adscrits a FISABIO, donant lloc a experiències reeixides al llarg de les seues tres convocatòries.

PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA

La Jornada de presentació del programa Safor Salut va tenir lloc el 12 de juny de 2019 al Campus de Gandia. Diverses empreses van presentar projectes innovadors relacionats amb el sector sanitari des de diferents àmbits: tecnològic, alimentari, tèxtil i d’higiene. Al seu torn, es van exposar casos d’èxit resultants de la col·laboració entre el Campus de Gandia i l’entorn sanitari, com és l’estudi de la contaminació acústica, electromagnètica i lumínica en sales de nounats o el tractament de l’obstrucció de l’artèria central de la retina mitjançant ultrasons, entre altres. A partir d’aquesta jornada es van identificar diverses propostes de col·laboració i en aquests moments s’estan desenvolupant 4 projectes col·laboratius dels tres agents implicats.

En 2020 es preveu la celebració d’una  jornada en obert conjunta en la qual es donarà a conèixer el pla de treball i permetrà la presentació de l’activitat investigadora actual dels tres agents i els reptes detectats, pitching de capacitats i resultats que podrien donar resposta als reptes i l’organització de reunions bilaterals i trilaterals per a la possible posada en marxa de projectes d’investigació o innovació. La jornada, patrocinada per la Càtedra IVIO, tindrà lloc a l’Hospital de Gandia i la seua data serà confirmada pròximament. Amb posterioritat a la jornada es preveu realitzar píndoles i sessions d’innovació sobre tecnologies habilitadores de l’entorn sanitari per a identificar nous projectes d’investigació i innovació.

.

SAFOR SALUT I COVID-19

En el marc del projecte Safor Salut i tenint en compte l’emergència sanitària pel COVID-19, realitzarem una acció focalitzada d’identificació de reptes concrets ja que la investigació i innovació sanitària i la unió de tots els agents està sent crucial i  continuarà sent-ho a mitjà i llarg termini.

NOUS PROJECTES COL·LABORATIUS

Si tens una idea de projecte o solució i necessites un soci de l’entorn sanitari, universitari o empresarial per a dur-lo a terme, relacionat amb l’emergència del COVID-19 o qualsevol altre àmbit de la salut, envia la següent fitxa Safor Salut per correu electrònic i t’ajudarem a trobar-lo.

Una vegada aconseguit l’equip, la idea de projecte es pot desenvolupar amb mitjans propis o presentar-la a una convocatòria pública competitiva, que en el cas del COVID-19 podria fer-se en aquests moments a l’Institut de Salut Carles III , l’Agència Valenciana d’Innovació (fins al 3 d’abril), Caixa-Impuls COVID-19 (fins al 15 d’abril), Taller Argal, Ivace, FONDO SUPERA COVID-19 i H2020 coronavirus research.

SAFOR SALUT MÉS ENLLÀ DE LA SAFOR

L’actuació preveu la seua possible continuïtat en 2021 així com l’escalabilitat del programa a altres comarques o regions de la Comunitat Valenciana.

EQUIP SAFOR SALUT

Campus de Gandia (UPV): Pilar Sánchezpsanche@upv.es, Neus Montoro | niemones@upv.es

FISABIO-DS Gandia: María Prada | prada_marmar@gva.es, Amparo Arlandis | arlandis_ampviy@gva.es, Elena Carrió | carrio_elearg@gva.es

Empreses-FAES: Fina López | info@faesafor.com