‘La universitat ha d’estar en l’avantguarda de la 5G per a respondre a la demanda de professionals que vindrà’

‘La tecnologia 5G generarà una elevada demanda de professionals molt especialitzats i la universitat ha d’estar a l’avantguarda d’aquestes tecnologies, tant en investigació com en docència’, afirma David Gómez Barquero, professor del Grau en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, So i Imatge del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Segons l’expert, emergiran noves indústries que necessitaran professionals de procedència multidisciplinària: Enginyeria de Telecomunicacions, Enginyeria Industrial, Enginyeria de Camins… per això, el professor aposta per integrar la formació en 5G en un ampli rang d’enginyeries: ‘si no es respon a aquesta demanda, aquestes ocupacions es perdran’, conclou.

David Gómez Barquero ha participat recentment en la taula redona ‘5G: La revolució imminent. L’impacte en l’economia i en la vida de les persones’, organitzada per l’Espai d’Economia de la Safor, en la qual també han intervingut Carolina Pascual, Consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, i José Manuel Plaza, Director d’Administracions Públiques de Telefònica Espanya per a la Comunitat Valenciana, Múrcia i Balears. Diana Morant, alcaldessa de Gandia, va presentar l’acte, que va estar moderat per Salvador Gregori, Regidor delegat d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament de Gandia.

LA UPV, LÍDER EN LA INNOVACIÓ EUROPEA EN 5G

Gómez Barquero  pertany a l’Institut Universitari d’Investigació en Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia de la UPV (iTEAM) i participa activament en el programa europeu d’investigació 5G conegut com a 5G-PPP 5G-PPP (5G Infrastructure Public Private Partnership), finançat pel programa d’investigació i innovació Horitzó H2020; en total ha participat en 5 projectes.

Destaca la coordinació que el professor Gómez Barquero va realitzar del projecte 5G-Xcast, amb 8 milions d’euros de finançament, en què van participar 18 socis de 9 països, entre els quals es compten empreses com Nokia, British Telecom, la BBC o l’Associació Europea de Radiodifusors; en el marc d’aquest projecte, l’iTEAM va liderar el disseny d’una innovadora arquitectura de xarxa 5G que facilita la distribució a gran escala de nous continguts audiovisuals d’ultra alta definició i altres serveis interactius com a realitat augmentada, realitat virtual i continguts 360º. El projecte 5G-Xcast va acabar l’any 2019.

Actualment participa en el projecte 5G-TOURS, en el qual juntament amb Ericsson Itàlia, Telecom Itàlia, la televisió pública italiana (RAI) i Samsung, entre altres, es desplegaran serveis innovadors de distribució de continguts audiovisuals i d’entreteniment a Torí per als turistes.

L’iTEAM està actualment desplegant una xarxa per a proves pilot, desenvolupament i demostració de tecnologies mòbils de 5G al campus de Vera de la UPV, cofinançat per la Unió Europea a través del programa de desenvolupament regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana. Fins avui s’han desenvolupat 3 demostracions: (1) conducció remota d’un vehicle connectat 5G, (2) control per moviment d’un robot connectat 5G i (3) Producció de televisió en directe 5G. A més, el VVLC Campus 5G s’utilitza per a proves de validació dels projectes europeus.

5G, UN CANVI DE PARADIGMA

David Gómez Barquero apunta que la tecnologia 5G no és ‘una altra Generació més’, ja que no solament suposa una millora de la qualitat del 4 G, sinó un canvi de paradigma: ‘Milions de persones i objectes que ara no estan connectats, passaran a estar-ho’, afirma. ‘Aquesta tecnologia s’ha dissenyat tenint en compte els requisits per a la digitalització sense fil de nombrosos sectors, com la indústria, l’automoció o la salut. 5G oferirà prestacions mai vistes: farà que la velocitat de les comunicacions es multiplique per més de 10 i que la latència de la xarxa es reduïsca al mínim amb una alta fiabilitat; augmentar de forma dràstica la quantitat d’informació i també la rapidesa de les comunicacions, millorant la fiabilitat. A més, el nombre de sensors que podran connectar-se a la xarxa serà enorme’, explica el professor del Campus de Gandia.

UNA TECNOLOGIA FACILITADORA PER A FUTURES APLICACIONS TECNOLÒGIQUES

La tecnologia 5G tindrà un gran impacte en la indústria i en l’economia i, per tant, en la vida de les persones. ‘Es tracta d’una tecnologia facilitadora d’un ampli rang d’aplicacions disruptives que tenen un alt potencial de canviar la manera en què vivim: el cotxe connectat autònom (sense conductor), la robotització (sense fil) de la indústria, la internet de les coses (IoT), les ciutats intel·ligents o Smart Cities…’, explica.

Cap a l’any 2025 la tecnologia 5G podria començar a formar part de la nostra vida quotidiana. ‘El fòrum d’estandardització de comunicacions mòbils 3GPP té previst aprovar la segona versió de l’estàndard 5G enguany, que complirà amb tots els requisits de la Unió Internacional de Telecomunicacions, encara que hi ha hagut cert retard a causa del coronavirus i la seua situació a la Xina. Els primers prototips i equips comercials estaran en el mercat l’any 2021, encara que probablement seran molt cars; però en dos o tres anys acabarà de desplegar-se i sí, pot ser que en 2025 ja comencem a integrar-la de forma habitual’, apunta el doctor en Telecomunicacions.