Vull Investigar! Per on comence?

El curs ja ha començat, i l’alumnat d’últim curs comenceu a adonar-vos que prompte passareu de ser estudiants, la màxima preocupació dels quals és aprovar els vostres últims exàmens, a formar part d’aqueix grup cada vegada més nombrós de professionals que han d’eixir al mercat laboral a cercar-se la vida.

La carrera investigadora és ara una activitat professionalitzada que es desenvolupa no solament en universitats i en centres d’investigació, sinó també en empreses, i igual que qualsevol altra carrera, requereix d’una sèrie d’habilitats tals com la capacitat de cerca i gestió de la informació, l’organització, la síntesi, o la capacitat de treball en equip, entre altres.

Després del  Vull investigar!, si estàs pensant que la investigació pot ser una opció per a la teua carrera professional, no has de passar per alt alguns consells que et seran de gran ajuda:

1. La curiositat. Què m’apassiona? Quin tema m’interessa tant que podria passar-me dies i dies llegint sobre això?

És possible que a penes conegues el nou camp de coneixement en el qual et vols ficar. En aquest cas, no et queda més remei que tafanejar sobre el tema per a entendre quines són les diferents opcions que t’ofereix. Al Campus de Gandia, en el Blog de ciència,  pots veure què fem. Parla amb el professorat del Campus o fins i tot amb estudiants de doctorat que et podran ajudar. Parla’ls de les teues idees i inquietuds i sobretot pregunta’ls tot el que se t’ocórrega. El professorat i el personal investigador estaran encantats d’ajudar-te en aquests primers passos de la teua marxa. Els últims anys de l’etapa de formació acadèmica resulten fonamentals per a establir els primers contactes i perfilar l’inici de l’etapa investigadora.

Però, recorda, si no trobes un tema que t’agrade de debò, no tindràs la voluntat suficient com per a dedicar-hi anys d’investigació i molt menys, dedicar-hi la teua vida laboral.

1. El Doctorat. Una vegada que estàs segur que la investigació és el que t’agrada, la millor opció és estudiar un doctorat. El doctorat és un procés grupal, on comptar amb un grup d’investigació no solament és enriquidor, sinó que t’obrirà moltes portes i et permetrà arribar molt més lluny que si treballes de forma individual.

Allí aprendràs moltes habilitats transversals (treball en equip, planificació de projectes, tracte amb institucions, treball amb persones) que et poden servir per a un futur treball no acadèmic, per exemple en el departament d’R+D+i d’una empresa privada.

Així, que el primer que hauràs de fer és  buscar un centre on realitzar el doctorat, ací al Campus de Gandia pots fer-lo, també pots veure la informació per a tota la UPV ací. I assegurar-te que el centre triat tinga docents especialitzats en l’àmbit en el qual et vols formar perquè això t’ajudarà en el futur.  Estudiar un doctorat és una carrera de fons i encara que és una formació molt exigent no has d’oblidar que el doctorat és el principi de la teua carrera com a investigador. Existeixen nombroses ajudes públiques que finançaran el teu contracte laboral.

1. Crear una xarxa de contactes. Una vegada acabat el doctorat et toca fer el salt al món laboral, siga o no acadèmic. Jo us aconselle crear una xarxa de contactes de l’àrea on vulgueu entrar. Aquesta xarxa us obrirà més portes que molts dels portals d’ocupació existents.

A més de les eixides professionals purament acadèmiques o de la possibilitat de realitzar una estada o contracte postdoctoral, molts doctors busquen la seua primera experiència en les empreses, potenciant altres competències i experiències adquirides durant els anys del doctorat. Existeixen també ajudes públiques que financen la incorporació de doctors en les empreses, centres tecnològics, associacions empresarials, entre altres.

Una primera eixida laboral, no acadèmica, i on podreu desenvolupar el vostre objectiu laboral, són les ONG. Normalment aquestes Organitzacions necessiten empleats amb habilitats en investigació i avaluació de programes.

Les consultores també valoren tenir experts en les àrees que operen, per la qual cosa la consultoria és una bona opció per a demostrar les habilitats que s’obtenen en un doctorat. Una altra opció és dedicar-se a se  investigador en un think tank (laboratori d’idees), un grup d’experts de naturalesa investigadora la funció de la qual és la reflexió intel·lectual en temes de política social, economia, tecnologia, etc.

Finalment, una eixida professional per a una persona amb inquietuds investigadores seria un departament de recerca i desenvolupament d’una empresa, amb l’objectiu de millorar la tecnologia o els productes i serveis per a enfortir-la en el mercat.

Merche Lillo Sánchez, Tècnic d’Ocupació  de la Universitat Politècnica de València al Campus de Gandia.