Carlos de Hita al Campus de Gandia de la UPV: ‘El meu treball no és neutral, intente alertar de la crisi que estem vivint’

El naturalista i tècnic de so Carlos de Hita, autor del llibre recentment publicat ‘Viaje visual y sonoro por los bosques de España’, Premi Fundació BBVA a la Conservació de la Biodiversitat, en la categoria de Difusió del Coneixement i Sensibilització en Conservació de la Biodiversitat a Espanya de 2016 i tècnic de so directe i en postproducció de més 180 documentals, ha impartit la Conferència Inaugural del Curs Acadèmic 2019 – 2020 al Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, el dijous 24 d’octubre.

El ponent ha demostrat les capacitats narratives del so, en la seua conferència titulada ‘Paisatges sonors. Un recorregut per les veus de la natura’. En ella ha compartit sons de diferents paisatges, amb gran capacitat evocadora i els ha relacionat amb arts com la literatura o el cinema.  Carlos de Hita es considera un naturalista que se serveix del so per a desenvolupar un relat. I el seu punt de partida sempre és l’amor per la natura. ‘El meu treball no és neutral, intente alertar de la crisi que estem vivint’, afirma l’expert. ‘Durant els meus trenta anys de trajectòria he presenciat la degradació dels paisatges; l’empobriment del paisatge sonor dóna compte de la gravetat de la situació’.

Carlos de Hita afirma que és naturalista abans que tècnic de so: ‘En aquesta professió se sol arribar des de la música o des del cinema. En el meu cas, vaig arribar a través del cant dels ocells’. Es confessa afortunat, perquè ha fet de la seua afició, la seua professió. ‘Si no gaudeixes d’estar en la natura, no pots transmetre-la bé’, sosté.

Carlos de Hita col·labora amb diferents mitjans de comunicació i segueix sonoritzant documentals. En l’actualitat, treballa en el llargmetratge ‘Dehesa, el bosque del lince ibérico’, on també realitza la postproducció de so i és guionista. Aquest treball completa el que va desenvolupar en dos documentals anteriors: ‘Guadalquivir’ i ‘Cantábrico: los dominios del oso pardo’; es tracta dels únics llargmetratges sobre natura espanyola desenvolupats per equips del nostre país.

L’endemà de la seua conferència, estudiants del Màster en Postproducció Digital de la UPV (Gandia), van poder gaudir d’una classe magistral del ponent, amb pràctiques en la marjal de Gandia.

EL CURS 2018-2019, UN ANY DE CREIXEMENT

Durant l’acte de Conferència Inaugural, el secretari del Campus de Gandia UPV, José Pelegrí, ha llegit la memòria del curs acadèmic 2018 – 2019, any en què el Campus ha celebrat el seu 25é aniversari i s’ha constatat un creixement en diversos aspectes.  Destaca la xifra rècord de 5’3 milions d’euros subscrits en investigació, que triplica la xifra del curs anterior i que procedeix en un 60% de contractes i convenis amb empreses.

Segons ha afirmat Jesús Alba, director del Campus de Gandia, l’evolució positiva també s’ha demostrat en la docència, amb la posada en marxa d’un nou Doble Grau, en Enginyeria Forestal i del Medi natural + Ciències Ambientals i l’aprovació d’un programa Internacional de Màster Erasmus Mundus en Acústica i Vibracions, juntament amb la Universitat de Coïmbra i la Université d’Aix Marseille; aquest màster internacional oferirà beques finançades per la Unió Europea als millors estudiants d’aquells que presenten candidatures; la formació començarà a impartir-se el curs 2020 – 2021.

Alba ha assenyalat el treball desenvolupat per a ampliar els fòrums de debat especialitzats, amb la realització de noves jornades sobre turisme intel·ligent i sobre medi ambient, ‘donada la necessitat indiscutible de prendre mesures davant l’emergència climàtica’, ha afirmat. Aquestes iniciatives s’uneixen al Congrés Internacional Comunica2 de Comunicació i Tecnologia, esdeveniment ja consolidat al Campus.