Gandia acull una Setmana de la Ciència amb 44 activitats per a tots els públics

Experimentar i divertir-se amb la ciència i aprendre que gràcies a ella la vida humana és millor. Aquest és l’objectiu de la Setmana de la Ciència a Gandia, una activitat que per segona vegada promouen de forma conjunta el CEIC Alfons el Vell, el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de València (UV), amb el suport de l’Ajuntament de Gandia i de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana.

La Setmana de la Ciència tindrà lloc del 5 al 10 de novembre en diverses seus de la ciutat. La inscripció ja està oberta en el web del CEIC Alfons el Vell.

El programa va ser presentat en roda de premsa per Luis Miret, director del CEIC Alfons el Vell; Jesús Alba, director del Campus de Gandia de la UPV; J.Emili Aura, director del Centre Internacional de Gandia – Universitat de València; i Joan Muñoz, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Gandia.  Els responsables de les entitats promotores de la Setmana de la Ciència es van mostrar molt satisfets de la col·laboració i van explicar que ja hi ha més de 900 xiquets i xiquetes inscrits, i que s’espera arribar a unes 1.500 persones participant en totes les activitats.

TALLERS, EXPOSICIÓ I TEATRE

La programació de la Setmana de la Ciència inclou 44 activitats per a diferents públics. Els protagonistes seran, sobretot, els xiquets i xiquetes, de primària i secundària, que entre setmana hi participaran amb els seus centres educatius en tallers a la Casa de Cultura, de Gandia; al Campus de Gandia, al Port o a Urbalab.

El dissabte 10 de novembre a les 12.00 h, a la Biblioteca Infantil Central de Gandia, s’ofereix una activitat gratuïta per a famílies. Aquesta activitat, “La inspiració de Mary Shelley” ens transporta a la vida de l’autora de Frankenstein, de la mà dels contacontes “Los Gatos con Batas”, i permetrà que xiquets i xiquetes, de 1r de primària a 2n de l’ESO, aprofundisquen en el món de l’electricitat, i realitzen experiments de conductivitat. La inscripció en l’activitat es pot fer directament en la Biblioteca Infantil (infantil@gandia.org).

Inspecció ultrasònica de materials; El cofre de la Mar; Taller de fractals; La bioquímica a les teues mans; Coneixes Arduino?; Flors interactives; Existeixen els esperits?; Arts de pesca tradicionals i adaptacions de peixos i organismes marins; Tallers d’educació ambiental; Tallers d’acústica submarina; Vols un fòssil? Fes-lo tu mateix; Màgia i Ciència; Apropament a l’univers dron. Aquests són alguns dels tallers que s’oferiran, per als quals s’ha comptat amb la col·laboració d’Urbalab; la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València; la Càtedra Gandia Turisme Intel·ligent; la Càtedra IVIO- UPV; CEFIRE Gandia; IMAB Gandia, el Galp Gandia Albufera i la Càtedra d’Innovació del Campus de Gandia de la UPV.

També es podrà gaudir l’exposició “Una visita al genoma” i es veurà l’obra de teatre “Hypatia, la luz del pensamiento”, a l’Aula Magna del Campus de Gandia.

UNA SETMANA DE CONFERÈNCIES

Personal científic de primer nivell impartirà conferències, amb assistència lliure, del 5 al 9 de novembre a les 19.30h en la Casa de Cultura de Gandia (amb l’excepció de la conferència del 8 de novembre, que tindrà lloc al Restaurant Visconti).

• Dilluns 5 de novembre: “Ondas gravitacionales” a càrrec de Fernando Barbero, investigador científic del CSIC
  • Dimarts 6 de novembre: “Ecosistemes costaners i fitoplàncton vistos des de l’espai” a càrrec de Maite Sebastià, investigadora del Campus de Gandia UPV
  • Dimecres, 7 de novembre: Fractals i Caos. L’aventura de la complexitat”  a càrrec de Vicent Martínez, catedràtic d’Astronomia i Astrofísica de la UV
  • Dijous, 8 de novembre “Què és menjar sa? Els dubtes, mites i enganys més estesos sobre l’alimentació” a càrrec de J.M. Mulet, investigador de l’Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP) de la UPV
  • Divendres, 9 de novembre:Si els dinosaures pogueren parlar!” a càrrec de Maite Suñer, directora i conservadora del Museo Paleontológico de Alpuente.

INAUGURACIÓ DEL LABORATORI CORAL BARBAS

El dijous 8 de novembre, a les 13.00h, tindrà lloc la inauguració del Laboratori “Coral Barbas” al Campus de Gandia, a iniciativa de la comissió d’investigació d’aquest Campus. Coral Barbas és investigadora especialitzada en química analítica i dirigeix el Centre d’excel·lència en metabolòmica i bioanàlisi (CEMBIO). L’any 2016, la revista americana The Analytical Scientist la va triar com una de les 50 dones més influents del món en química analítica. La mateixa Coral Barbas assistirà a la inauguració i oferirà una xicoteta xarrada.

CURS-TALLER SOBRE ORCID

El Campus de Gandia ha organitzat un curs-taller sobre ORCID, un identificador científic que té molts avantatges per als investigadors, no solament perquè permet unificar diferents identificadors en un identificador únic, sinó que també permet signar amb ell els articles enviats a les revistes, s’associa també a sol·licituds de finançament, està integrat al CVN de la FECYT i es requereix en Sénia (aplicació de gestió curricular de la UPV).

El curs serà el 7 de novembre de 10.00 h–14.00 h en l’Aula H-103 (Edifici H-CRAI del Campus de Gandia). La inscripció comença el 22 d’octubre. Els interessats hauran d’inscriure’s des de la Intranet de la UPV, en el Portal de Formació, entrant en l’ICE i en les ofertes actives, i punxant en FORMACIÓ A DEMANDA CURS 18/19.

Activitats del Campus de Gandia patrocinades per: